KRISTIANSAND: Prøvene på den nye operaen ble avsluttet bare minutter før publikum ble sluppet inn i salen. Men alt gikk på skinner under forestillingen, og etterpå var det bare jubelrop og gode klemmer bak scenen.— Dette satt jo som et skudd, smilte «dronningen», Anne Margrethe Punsvik Gluch. - Vi har jobbet så kraftig og intenst, og da føles det så godt nå i kveld.Gode følelser var også «Den grøne riddaren», Nils Christian Fossdal, full av etter forestillingen.:- Alle skjerper seg jo på premieren og får en sinnssyk konsentrasjon. Og denne produksjonen har det virkelig vært fantastisk moro å jobbe med, ikke minst det å oppleve et samarbeid med komponist og librettist under prøvene. Det er i det hele tatt helt vanvittig at et lite teater kan gjøre et så stort løft som dette.Forfatter/librettist Paal-Helge Haugen var tydelig rørt etter forestillingen:- Ja, det er vel ikke så rart. Jeg er rørt over folks innsats og den store viljen til å dra i fellesskap. Jeg har aldri sett en så stor felles vilje - et fenomenalt samarbeid.Publikum syntes også å være strålende fornøyd. Det vitnet en begeistret stående applaus om. - Det er et imponerende og modig prosjekt, sa operasjef Bjørn Simensen til Fædrelandsvennen i pausen. - Og det er veldig poetisk og klangfullt.- Men vil folk ha moderne, nyskrevet opera?- Ja, jeg tror vi er inne i en liknende periode nå som da Nationaltheatret ble bygget, vi er preget av en ny optimisme. Den gangen ble det jo skrevet 30-40 nye operaer, og dette er stoff som vi nå skal se om vi kan gjøre noe med. Men generelt vil jo folk helst ha Verdi, Mozart og Puccini.Sangeren og gullsmeden Kirsten Bråten Berg var meget spent på den nye operaen, og hun fant den fantastisk vakker. - Temaene kjenner jeg fra folkevisene, fra ballader og eventyr - om kongen, dronningen og de to søstrene. Jeg ble helt betatt av både toner og kostymer, ja hele atmosfæren.Arild Erikstad, musikksjef i NRK, mente dette var et kjempeløft, meget gjennomarbeidet, og med en imponerende scenografi.- Det er alltid gøy å høre noe nytt for aller første gang. Og jeg kjenner igjen grepene til Bentein Baaardson og Kristin Bredal, dette er noe de har holdt på med siden OL-åpningen på Lillehammer.Rolf Gupta, Kringkastingsorkesterets sjefdirigent og kunstnerisk leder for Kirkefestspillene i Kristiansand, var meget begeistret:- Dette er den beste norskproduserte musikkdramatikk jeg noen gang har sett! Det er helt fabelaktig, jeg er kjempeimponert.Jeg vil gratulere alle, ikke minst regissøren. Så bra kan det gå når alle gode krefter slår seg sammen.Forfatter Rune Belsvik som for tiden opplever kjempesuksess med sitt stykke «Over Kvåsen» på biscenen, sa at dette er profesjonelt gjort, her er ikke jukset med noen ting. - Det er veldig vakkert, sterke og storslåtte inntrykk. Og noen ganger får jeg tak i tekstene også.