ORKESTERSALEN: Orkestersalen og flerbrukssalen er knyttet sammen med en felles glasskledd foajé. Huset til 1,2 milliarder kroner er tegnet av Ratio arkitekter. Her ser vi bilde av orkestersalen Foto: Jan M. Lilleb
FARGERIK ENTRÉ: Fem utganger fra parkeringshuset er utsmykket på samme måten, i fem ulike farger. Foto: Jan M. Lilleb
SAMARBEID: - På sikt vil vi jobbe sammen og trekke til oss internasjonale krefter, sier Håkon Berge, orkesterdirektør Håkon Berge i Kristiansand Symfoniorkester. Foto: Espedal, Jan Tomas

STAVANGER/KRISTIANSAND: — Dette huset vil sette oss i stand til å samarbeide med Bergen og Kristiansand om store produksjoner. Byene ligger bra til, det er relativt kort vei mellom dem, men de er likevel ikke i konkurranse med hverandre om publikum. Derfor ligger et samarbeid til rette på mange plan, sier administrerende direktør for Stavanger kulturhus, Per-Harald Nilsson.

Når kronprinsen åpner Stavanger konserthus med festforestilling lørdag, har oljebyen skaffet seg et konserthus i internasjonal toppklasse. Dette blir nemlig et av landets største kulturanlegg. Her byr de på Kuppelhallen med 1100 seter og to nye saler med en makskapasitet på 1900 og 1500 publikummere. I tillegg kommer foajé, mesanin og et uteamfi med plass til 10.000. ## Carmen til Stavanger

Nilsson forteller at målet er å doble antall arrangementer og antall publikummere. Da kommer samarbeid med både Kristiansand og Bergen godt med. Også operaen Carmen, som settes opp på Kilden teater- og konserthus neste år, er aktuell.

— Det er absolutt aktuelt å sette opp Carmen hos oss også. Klart, om et av husene produserer noe eget, er det ikke dumt om det kan vises andre steder. På den måten kan vi bruke hverandres ressurser, sier Nilsson.

Direktøren mener kulturhusene står sterkere om de samarbeider.

— Nå er vi i dialog med både Kilden, Opera Sør og Den nasjonale opera i Bergen med tanke på at alle kulturhusene langs kysten bør samarbeide. Vi har mange parallelle målsetninger om sceniske produksjoner, og det er stor interesse hos alle tre om å gjøre dette. Vi står sterkere sammen, sier han.

SAMARBEID: - På sikt vil vi jobbe sammen og trekke til oss internasjonale krefter, sier Håkon Berge, orkesterdirektør Håkon Berge i Kristiansand Symfoniorkester. Foto: Espedal, Jan Tomas

Også orkesterdirektør Håkon Berge i Kristiansand Symfoniorkester er positiv til et samarbeid mellom de tre kulturhusene.

— Vi får konserthus på rekke og rad langs kysten, og det er flott. Stavanger er i støpeskjeen ennå, men på sikt vil vi jobbe sammen og trekke til oss internasjonale krefter, sier han.

- Åpner for muligheter

— Jeg var på besøk i Kilden før ferien, og diskuterte planene med Håkon Berge og Bentein Baardson. Når vi er ferdig med åpningen av konserthuset vårt, skal vi konkretisere planene videre, forteller Per Harald Nilsson.

Han mener at samarbeidet vil høste både kunstneriske og økonomiske frukter.

— Noen tenker at man står sterkere mot tilbudene i Oslo, men jeg er mest opptatt av at vi som har fått så fine arenaer kan utnytte nærheten til hverandre og samarbeide. Men det ene utelukker ikke det andre. Både kunstnerisk og økonomisk kan dette gi oss et bedre grunnlag, forteller Nilsson.

Han mener huset åpner for muligheter for Stavanger som byen ikke har hatt tidligere, og ramser opp:

— Kulturhuset inneholder en sal for akustisk musikk som er bygget kompromissløst med tanke på orkesterets behov, og vi har en sal for sceniske produksjoner. Målet er å utvide programtilbudet sjangermessig, og både bli bredere og spissere, sier Nilsson, og kommer med eksempler:

— Vi får gode fasiliteter for dans, og opera med orkestergrav. Det har vi ikke hatt tidligere. Samtidig blir det mulig å kjøre rockekonserter med stående publikum. Det blir flere sjangre, vi får en større spennvidde og altså større muligheter til å spisse mer enn i det gamle konserthuset.