65 tonn med kvikksølv ligger om bord i gigantubåten som ble senket utenfor Fedje i februar 1945. En tysk TV— journalist ber folk om å våkne.

Den tyske TV-journalisten og presten Hans-Joachim Schilde har skrevet en bok som bør ta nattesøvnen fra statsminister Jens Stoltenberg, miljøvernminister Erik Solheim og resten av den rød-grønne regjeringen. Schildes tema er den tyske ubåten U-864 med 65 tonn kvikksølv om bord. Båten ble senket i februar 1945. 75 mann omkom. Det er kvikksølvet, lagret i flasker som utgjør en risiko for livet i havet, og menneskene som bor langs Nordsjøkysten. Saken har vært kjent i flere år. Den rød-grønne regjeringen lovet i fjor å heve vraket, men nye vurderinger skaper usikkerhet om hva som vil skje. Det er Hitlers dødelige testamente som ligger på havets bunn utenfor øya Fedje. Tikkende bomber som kan ødelegge vårt maritime miljø for fremtidige generasjoner.

Hans-Jocahim Schilde gir oss en fengslende beretning om ubåten U-864 og hvorledes den ble senket av den britiske ubåten HMS Venturer. Det er en krimhistorie fra virkeligheten om hvorledes Hitler og hans aller nærmeste trakk Japan med i spillet for å skaffe seg jetfly og kanskje en atombombe for å ta siste stikket i krigen mot de allierte. Historien viser hvorledes den tyske diktatoren trakk sine vitenskapsmenn med i det tragiske spillet om makt i krigens sluttfase at britene fulgte U-864 fra Bergen og torpederte den mens den var på vei tilbake til Bergen for å få utbedret en maskinskade. Det er historien om «Kvikksølvet utenfor Fedje», en beretning som har adresse til oss som lever i dag for å understreke at det må bli et folkekrav å få kvikksølvet opp og destruert. Det har lenge vært kjent at U-864 ligger på 140-150 meters dyp utenfor Fedje. Schilde fikk beskjed fra den tyske marineattaché i Oslo en maidag i 2005 om hva vraket skjulte. Nemlig en potensiell naturkatastrofe. Han ble forferdet, og fikk etter hvert kontakt med mennesker som var alarmert av tyskere som visste hva marinearkivene skjulte. Norske myndigheter ble koblet inn, og etter hvert ble det besluttet å heve vraket av den tyske ubåten slik at kvikksølvflaskene blir fjernet.

|I et par år levde folk på Fedje og langs Vestlandskysten i den salige tro at vraket skulle heves, men fredag den 5. mars ble det vedtatt i statsråd å utsette hevingen inntil videre. Det er brukt tid, og i perioder store pengebeløp, på å sikre ubåten og dens farlige last. Nå er situasjonen endret. Vi lever med trusselen om en naturkatastrofe på grunn av den mengde kvikksølv som ligger på 150 meters dyp utfor Fedje. En akutt fare. Det er bokens utfordring. Det er dette spørsmålet Hans-Joachim Schilde ber om svar på.