Ila Auto overrasket mange da de stakk av med Spellemannpris for debutalbumet «If You Keep Prickin' It Might Never Heal».

På Bylarms åpningsdag i går beviste bluegrassbandet fra Oslo hvorfor de fortjente prisen, med en drivende og intens konsert som spilte flettene av de fleste, i et konsertlokale der frostrøyken til slutt måtte slippe taket.

Bluegrass-helter

Musikalsk befinner bandet seg et sted mellom Bill Monroe og norske Hellbillies, med noe av den samme live-gnisten som Real Ones har. De rendyrker sjangeren med ståbass, banjo, steelgitar og ikke minst Mattis Hilmar Eriksens vokal, med perfekt countryknekk.

Ujålete

Ila Auto befinner seg milevis fra de mange nycountrybandene med indiegutter i broderte skjorter som har hørt for mye Gram Parsons. Bandet har noe sjarmerende rett-på-sak og ujålete over seg, og har egne låter som fungerer godt på høyde med covermaterialet.

Guttene kan denne sjangeren til fingerspissene og briljerer på instrumentene, men er så trygge på materialet at det aldri virker påtatt.