Snart kan du kjøpe tilgang til den reklamefrie versjonen av Spotify i kiosker landet over. Den svenske musikktjenesten meldte i går at de har blitt enige med Pressbyrån og 7-Eleven om salg og distribusjon av abonnement. Det betyr at kundene i Sverige kan velge mellom abonnement som varer i én, tre, seks eller tolv måneder. Tidligere har det bare vært mulig å kjøpe tilgang til tjenesten på nett.

Musikk

Spotify ble lansert for de brede masser i oktober i fjor, og tjenesten innebærer at brukerne får mulighet til å streame massive mengder musikk, enten som en gratistjeneste avbrutt av reklame, eller som en reklamefri betalingstjeneste med bedre lydkvalitet. Tjenesten har rundt seks millioner brukere, men selskapet sliter med å tjene penger. Problemet er at for få av brukerne spanderer 99 kroner i måneden på det reklamefrie Spotify Premium. Ifølge The Economist har bare rundt 40.000 Spotify-brukere benyttet seg av muligheten.

Kvittering

Kundene som kjøper Spotify overdisk får med seg en kvittering med en kode. Koden legges så inn på nettsiden til Spotify. Selskapet melder at dette er den første av mange nye betalingsløsninger de har planer om å lansere i nær framtid. Målet er å gjøre det så enkelt som mulig å abonnere på Spotify. Markeds— og kommunikasjonsansvarlig for Spotify, Sophia Bendz, bekrefter at planen er å gjøre det samme i Norge.

– Vi gjør dette for å gi brukerne flere betalingsmuligheter. Så dersom du er interessert i å kjøpe et premiumabonnement som en gave eller foretrekker å betale kontant kan du bruke denne løsningen forteller hun.

Kategoriansvarlig for spill og tjenester i Reitan servicehandel, Terje Noreng, forteller at det arbeides for å innføre den samme modellen her i Norge. Utsalgstedene blir Narvesen, 7-Eleven og Shell/7-Eleven.

– Vi vet ikke nøyaktig når vi får dette på plass, men vi håper å få det til før jul. Fordelen er at vi kan kopiere systemet fra Sverige, forteller han.

Fordeler

Noreng minner om at de var først ute med produkter som lading av telekort, og at det nå også arrangementsbilletter via Billettservice på utsalgsstedene.

– For oss er dette et nytt og interessant produkt som er svært bekvemmelig å selge. Det krever for eksempel ingen lagerplass. Vi har en god posisjon i markedet og dette er en måte å utvide denne typen elektroniske tilbud, forklarer han.

Han ser ikke bort i fra at det også kan bli aktuelt å selge lignende produkter for andre musikktjenester.

– Dette går litt på de samme forholdene som for mobilproduktene. Vi har besluttet å la alle seriøse tilbydere bruke oss, sier han.