Denne rapporten er utarbeidet av Sverre Pedersen, lederen i Norsk filmforbund, som er fagforening for filmarbeidere. Han var på settet til Penelope film under innspillingen av norgeshistoriens dyreste barnefilm, Yohan, i Kristiansand i forrige uke.

Rapporten er sendt til Norsk filminstitutt, som har ansvaret for å påse at bevilgningen på 8,6 millioner kroner fra Norsk filmfond, blir forvaltet etter gjeldende lover og regler.

Rapport fra sonderingsbesøk hos Yohan, Barnevandreren

Som dere vet dro jeg til Kristiansand sist torsdag. Bakgrunnen for dette var bekymringsmeldinger fra folk i stab og skuespillere, samt at pressen begynte å komme med henvendelser på grunnlag av ryktene som har begynt å gå rundt produksjonen.

Mitt besøk bekreftet i høyeste grad bekymringsmeldingene. Disse gjelder:

1) Mange i stab har ikke fått kontrakter.

2) Brudd på Arbeidsmiljøloven, med særlig alvorlighetsgrad i og med at dette er en innspilling med svært mange barn i sentrale roller.

3) Likvide problemer med det resultat at folk ikke får lønn og at fagsjefer må legge ut for produksjonskasser.

4) Mangel på kvalifiserte filmarbeidere i viktige fagfunksjoner:

  • Script er produsentens svigerdatter og har ikke filmerfaring.

  • Innspillingsleder har ikke filmerfaring og kjenner ikke innspillingsleders rolle og oppgaver.

  • Rekvisitør har aldri jobbet med film før.

  • Kostymedesigner er produsentens datter og har ingen kvalifikasjoner innen kostymefaget.

5) Stor mangel på stabsfunksjoner

Det mest graverende eksempelet er lineproducer må gjøre jobbene for:

  • Produksjonsleder

  • Produksjonskoordinator

  • Produksjonsassistenter

  • Sjåfør

Det er imidlertid også grunn til å sette fokus på at B-fotograf, som kun snakker portugisisk, ofte må overta sjefsfotograf jobben fordi sjefsfotografen må skjøtte oppgaver som produsent og således ikke er på settet. B-fotograf snakker verken engelsk eller norsk og det er kun sjefsfotografen som kan snakke portugisisk. Således kan ikke staben kommunisere med henne, når sjefsfotografen er borte.

Lydsjef er tysk og kan ikke noe norsk. Han vet dermed ikke når replikkene sitter.

Lysavdelingen består av brasilianere, som ikke snakker verken norsk eller engelsk.

Scenografen er amerikansk, er meget ung og har lite filmerfaring.

Det er kun kostymesjef og sminkør, ved siden av lineproducer som er erfarne filmarbeidere med fartstid fra norsk filmproduksjon.

6) Uforsvarlig sammensatt stab. Familien innehar fagfunksjonene:

  • Far er ansvarlig produsent og den som defakto bestemmer.

  • Far er videre sjeffotograf.

  • Mor er manusforfatter.

  • Mor er videre regissør.

  • Sønn 1 er regiassistent (og stepper inn for regissør når hun er fraværende fra settet)

  • Sønn 2 er kameraassistent.

  • Sønn 3 er klipper.

  • Datter er kostymedesigner.

  • Svigerdatter er script.

  • Det understrekes at ingen av barn/svigerbarn har filmfaglig utdannelse eller erfaring fra disse fagfunksjonene på spillefilm.

Forslag til tiltak:

  1. Be om kopi av stabsliste.

  2. Be om kopi av kontrakter.

  3. Be om kopi av produksjonsplan, dagplaner, dagsrapporter og scriptrapporter.

  4. Be om å få en forklaring på hvorfor stab ikke får utbetalt lønn og kreve en plan for at det ryddes opp i dette og at stab får utbetalt diettgodtgjørelse.

  5. Be om å få dokumentasjon på at privatfinansiering har kommet inn på konto og kreve at det fremlegges en likviditetsplan for resten av produksjonen.

  6. Be om en umiddelbar stopp i at fagsjefene må legge ut for prod. kasse.

  7. Be om forklaring for hvorfor det ikke er valgt tillitsvalgt og verneombud.

  8. Kreve å få satt inn en erfaren innspillingsleder og få staffet opp produksjonsavdelingen.

  9. Kreve umiddelbar overholdelse av Arbeidsmiljøloven og at resten av produksjonen legges opp med utgangspunkt at det primært er barn som har de store rollene.

Oslo 26.04.08

Sverre Pedersen

Forbundsleder Norsk filmforbund