Kulturministeren var tradisjonen tro innom Storås fredag kveld, og fikk en guidet tur gjennom det nye festivalområdet av Erlend Mogård Larsen.

— Gode grep

— Det ser ut som at de har gjort noen veldig gode grep. Publikumsområdet er mye bedre, festivalen er mer intim. Nå har de funnet en plattform de kan stabilisere seg på, mener Trond Giske som blant annet fikk med seg et av sine favorittband, Kaizers Orchestra. Nå mener han at festivalen er der den skal være.

— Festivalen vokste veldig raskt og var inne i bildet om å bli knutepunktfestival. Det ble jo Øya, og så kom den økonomiske smellen i fjor. Dette er et veldig viktig år for Storås, de får bare en sjanse av publikum til å gjøre en ny start, mener Giske.

Roser skogscenene

Selv om kulturministeren roser de nye skogsscenene, mener han det til syvende og sist er bandene på scenen som betyr mest.

— Man kan lage mye fest og aktiviteter, og ha god mat og drikke. Men det er bookingen som er avgjørende.

Festivalsjef Erlend Mogård Larsen er ikke ubetinget enig i dette.

Jobber 14 timer i døgnet

— Det viktigste for oss er å få på plass kjernen i organisasjonen, sjela i festivalen. Her har vi frivillige som kommer to uker før festivalen begynner, og jobber 14 timer i døgnet, sier Mogård Larsen. Årets Storåsfestival har allerede sikret økonomien for neste år, da de passerte 3000 solgte festivalpass, og festivalsjef Mogård Larsen fortalte Giske at han uansett ikke kommer til å gi seg.

— Det handler om visjonene. Storåsfestivalen er en jævlig god ide. Jeg kommer aldri til å gi opp denne ideen.