Det er hektisk aktivitet på Galleri Bi-Z når Fædrelandsvennen treffer Nico Widerberg noen timer før utstillingen åpner. 30 verk bestående av malerier, grafikk og skulpturer skal plasseres og lyssettes. Widerberg kjørte grytidlig fra Oslo for å få med seg de siste kunstverkene til utstillingen, blant annet et digert hestehode i stein.

Dette hestehodet i diabas ble akkurat ferdig i tide til utstillingem , og har fått tittelen "Aero". Foto: Erling Slyngstad-Hægeland

En storm av bråk— Man må være veldig sikker på det man skal lage når man jobber med stein. Man har bare en sjanse. Nå ser den veldig rolig ut, men det har vært gjennom en storm av bråk mens det ble til, forteller Widerberg om hestehodet som har fått tittelen «Aero».

Widerberg jobber med en rekke materialer, men sier selv at han liker best å jobbe med skulpturer. Mens et arbeid med stein er ferdig i det skulpturen er hugget ut, er det en lengre, og mye mer omstendelig prosess både med grafikk og glasskulpturer.

— Maleriene blir gjerne et forarbeid til grafiske trykk der du må trykke en og en farge. Når jeg lager glasskulpturer lager jeg først en figur i gips, så sendes den til et støperi der en ildfast form støpes rundt et vokslag. Voksen smeltes vekk, og så sendes formen til Hadeland der varmt glass helles inn i den ildfaste formen. Deretter skal den stå i to til tre måneder for å kjøles ned.

Fanget av mennesket

Nico Widerberg står mellom malerier i sterke primærfarger og skulpturer av mennesker. Det er det som er hans kjennemerke. Det er det han forsker på som kunstner.

Primærfarger og mennesker er gjentagende elementer i Nico Widerbergs kunst. Dette maleriet har fått tittelen "Kjerne". Foto: Erling Slyngstad-Hægeland

— Jeg vil fange mennesket, men jeg føler meg også fanget av mennesket. Jeg er et menneske, og jeg er omgitt av mennesker. Det å prøve å fryse oss som mennesker i et materiale, det er det jeg er opptatt av.Nico Widerberg har holdt en rekke utstillinger i inn- og utland, og har hatt flere offentlige utsmykningsoppdrag. Hans mest profilerte utsmykninger er blant annet monumentene av Thor Heyerdahl og Trygve Lie, utsmykningen av Regjeringsbygget og Gardermoen flyplass, og skulpturen «Pillar Man» ved Northumbria University. Widerberg har også laget minnesmerker etter 22. juli som er plassert i 53 kommuner.

Blir en kunstner med så mange oppdrag på cv-en spent i forkant av en utstillingsåpning?

— Man er alltid spent, spesielt på å få alt ferdig til åpningen. Å lage til en utstilling med alt som skal plasseres er nesten som å lage en skulptur.

Befriende

Widerberg synes at det er befriende når kunsten hans selges.

— Da frigjør jeg rom til å jobbe med andre ting. Kunstverkene dine er barna dine, og når noen kjøper kunsten din så vet du at de tar vare på dem. Og så synes jeg at det er fint at jeg på en måte blir en del av det hjemmet de ender opp i.

Nico Widerberg er god venn med Daniel Franck som hjelper til med å klargjøre utstillingen. Foto: Erling Slyngstad-Hægeland

Nico Widerberg stilte for første gang ut på Galleri Bi-z på 90-tallet sammen med sin far og bror. Siden har han vært tilbake jevnlig. Gallerieier Bernt Bisseth beskriver Widerberg som en hardtarbeidende kunstner:— Skulpturene og formene hans er en del av hans identitet. Uansett hva han jobber med, så gjør han det selv.