«Summerland»: Varmt om vanskelige tider

Noen ganger kan det være på sin plass med en god, gammeldags tåreperse også.

Publisert: Publisert:

I det britiske andre verdenskrigsdramaet «Summerland» får forfatteren Alice (Gemma Arterton) livet snudd på hodet når hun må ta seg av lille Frank (Lucas Bond). Foto: Michael Wharley / Another World Entertainment

  • Roy Søbstad
Grade: 4 out of 6

Under krigen, med utsikt fra arbeidsrommet til De hvite klippene ved Dover, gjør forfatteren Alice (Gemma Arterton) sitt beste for å begrave seg i skrivingen. Ungene kaller henne «nazi-heks» og fyller brevsprekken hennes med grus. I fortiden har hun en sørgelig kjærlighetshistorie av det lettere pikante slaget. Det meste skal komme til å endre seg når Alice, mot sin vilje, blir verge for lille Frank som er blitt evakuert fra et bombeherjet London.

«Summerland» er ikke akkurat noe som kommer til å revolusjonere filmkunsten. Tvert i mot er den et britisk periodedrama av aller mest konservative slag – med alt dét innebærer av vakre bilder, stilfull tidskoloritt og svulmende orkestermusikk – som mot slutten bare er nødt til å bli forløst i et skred av tilbakeholdte følelser. Kynikere og rastløse tenåringer kan med andre ord trygt styre unna.

Men skulle man først være svak for slikt – noe mange voksne nordmenn er, oppflasket som de er på engelske filmer og tv-serier – vil man finne mye å glede seg over i denne varme, lille fortellingen. Ikke minst er Arterton gripende i rollen som egenrådig kvinne i en vanskelig tid.

Publisert:
Fædrelandsvennen ønsker en god og åpen debatt. Her kan du bidra med din mening.
  1. Filmanmeldelse