ARENDAL: — Det fungerer veldig fint, men du må vite hva du gjør. Hvis ikke kan det bli et helvete, sier festivalsjef Mats Aronsen om bongesystemet som Canal Street bruker til salg av øl og vin.

Han har fått med seg oppstandelsen i Kristiansand etter at Ravnefest gikk på en skikkelig "bongesmell" under sitt arrangement tidligere i år. Der måtte folk som kjent stå i kø i timesvis for å få kjøpt både bonger og drikkevarer. Odderøya Live fikk også problemer, og begge festivalene har måttet tåle knallhard kritikk fra publikum. Mange er misfornøyde fordi de ikke får refundert bongene sine.

Canal Street er ikke skremt av dette:

FESTIVALSJEF: Mats Aronsen. Foto: Torgeir Eikeland

— Vi har lært av våre feil. Bonger speeder opp salget der drikkevarene selges, men for at det skal fungere er det viktig å ha flere utsalgssteder for bonger. Vi har to utsalgssteder i tillegg til ambulerende selgere, sier Aronsen. I tillegg er det på Canal Street mulig å få refundert de bongene du ikke har fått brukt.

— I tre år hadde vi samme type cashless-system som Hovefestivalen, men det gikk vi vekk fra. Publikum reagerer når de må kjøpe et kort til femti kroner før de får kjøpt sin første øl, og hos oss er det jo mange som bare går på enkeltkonserter. Dette er et system som er gunstig for festivalen fordi du har styr på kontantstrømmen, sier Mats Aronsen.