honning_bylarm_002.jpg Foto: Kristin Ellefsen
honning_bylarm_003.jpg Foto: Kristin Ellefsen

OSLO: — Scenen er det eneste stedet hvor vi får føle på kaoset. Aggresjonen. Galskapen. Og der blir man oppfordret til det. Det er utrolig deilig, sier Honningbarna-vokalist Edvard Valberg. Han står med resten av bandet utenfor Sentrum Scene i hovedstaden, der sørlandspunkerne skal spille under Bylarm lørdag. Gjengen er ekstra spillesugne etter noen måneder med få konserter. Kvintetten har vært opptatt med innspilling av plate og oppladning av batteriene.

— Pausen var ment å være avslappende, men det fikk motsatt effekt. Vi vil bare spille. Det er på scenen vi føler at vi skaper noe. Bygger noe. Vi gjør en forskjell. For det kommer mange ulike mennesker som alle har den samme intensjonen: Å ha det gøy, danse og brøle, sier Valberg.

Og gitarist Christoffer Trædal samtykker.

— I studio er det terping og konsentrasjon, det er på scenen man skal man vise produktet, da handler det om å slippe seg løs, sier han.

Humor

Og det er nettopp denne galskapen som er kilde til bandets første singel fra deres nye plate. Låten "Fuck kunst (dans dans)" ble sluppet fredag. Tekstforfatter Valberg forklarer hvor låten kommer fra.

— Vi har fått et bredere publikum enn vi hadde sett for oss. De unge står foran scenen, mens de gamle punkerne i 50- og 60-årene står bakerst og nikker. En av dem kom opp til oss etter en konsert og sa "endelig galskap". For det har vært mye pretensiøs indie som har blitt populær de siste årene. Der handler det mye om individet, hva jeg sliter med. Det har vært så forutsigbart. Derfor føltes det riktig å skrive en sånn tekst, sier 20-åringen, som påpeker at låten også er ment humoristisk.

— Det er viktig å beholde humoren. For vi er jo en gjeng med mye humor.

— Blir dere oppfattet som veldig alvorlige?

— Man står jo i fare for det, når man skriver om de seriøse tingene som vi gjør. Det er fort gjort å bli oppfattet som moraliserende og kjipe. Litt bitre. At vi vil opp i strupen på folk. Jeg tror vi har unngått det, litt fordi vi har disse sangene om dans og moro, sier Valberg.

Men fortsatt ligger det noe politisk over majoriteten av låtene, og Honningbarna ønsker alltid å være aktuelle.

— Se hvordan situasjonen er i Europa for tiden. Folk er forbanna, og da er det er vår oppgave å musikklegge det, konstaterer vokalisten.

Spesielt

Det er tredje året på rad at Honningbarna spiller på bransjetreffet. Og kontrastene har vært store mellom hver gang.

— Det har alltid vært spesielt på Bylarm. Det første året var vi fullstendig utrente, vi hadde knapt spilt en konsert før. Så fikk vi en hype, og gikk på et fullsatt Rockefeller nesten uten erfaring. Det var en utrolig start for oss. Og i fjor var det en sterk opplevelse, sier frontfiguren, og sikter til at konserten fant sted bare noen uker etter at trommis Anders Askildsen Eikås omkom i en bilulykke. Publikum ga da en helt spesiell velkomst, og konserten ble full av følelser.

— Føler dere at det har en verdi å spille på Bylarm?

— Absolutt. Alle innen musikkbransjen er her, også mange fra utlandet. Det har gitt oss muligheten til å spille på bransjetreff ute i Europa, og også andre konserter. Og nå har vi et helt nytt sett med låter, da er det ekstra gøy å spille dem her, hvor alle er til stede, sier Valberg.

— Det er en utrolig kul festival å være en del av. Uansett hvor man går, så hører man det dundrer gjennom veggene. Nerven er overalt, supplerer Fredrik Justnes.

Hardkjør

Fredag spiller Honningbarna på Crossroad Club, og lørdag skal de spille på Norges kanskje beste konsertsted, Sentrum Scene. Om to uker kommer den nye plata, "Verden er enkel". Deretter blir det turné.

— Det betyr hardkjør fremover?

— Ja, sier Valberg.

— Men det er sånn vi liger det.