— Hadde jeg orket hadde jeg gått til politianmeldelse. Med dette legitimerer Kristiansand Kunsthall å ødelegge kunst i det offentlige rom. Jeg mener det de har gjort er utilgivelig, sier Jens Hauglin.

Fredrikstad-kunstneren reagerte da ett av kunstverkene hans ble ødelagt i forbindelse med Kristiansand kunsthalls prosjekt «Knust i det offentlige rom». I en performance med navnet «Uskapt» ødela billedkunstneren Gabriel Kvendseth en rekke kunstverk som senere har blitt en del av utstillingen.

Jens Hauglin mener utstillingen av ødelagt kunst legitimerer kunstforakt. Foto: John Johansen/Fredrikstad Blad

Gjorde feil— Vi gjorde en feil da kunstneren ikke ble varslet om at verket skulle destrueres.Når det gjelder kunst er detikke ulovlig for eier å destruere et kunstverk, men eier må overholde varslingsplikten overfor kunstneren. Det ble ikke gjort, sier kunsthallens daglige leder Cecilie Nissen.

Kunsthallen og Hauglin har imidlertid ikke klart å komme til enighet om hva slags vederlag denne forseelsen skal utløse. Fædrelandsvennen har fått tilgang til epostkorrespondanse mellom partene. Her framkommer det at Hauglin etter noe betenkning har forkastet tanken om at han selv skal diktere en performance utført av Gabriel Kvendseth. Samtidig har kunsthallen avvist et forslag fra hans side om at de skal vise kunst av ham i en egen utstilling.

Grenseland

— Det kan vi ikke gå inn på. Vi har vårt eget program, og det er ikke slik vi jobber, sier Cecilie Nissen hos kunsthallen. Nå krever Hauglin at Kunsthallen tar ned hele utstillingen.

— Hvordan kan du det når det bare er i forhold til ditt kunstverk de har forbrutt seg?

— Jeg mener det de har gjort med resten av kunstverkene også er helt i grenseland. Vi kjenner til hvordan ulike regimer opp gjennom historien har ødelagt kunstverk. Med dette legitimerer de kunstforakt blant publikum, sier Hauglin. Han har tidligere erfaringer med sistnevnte. I 2006 deltok han i prosjektet Borderart:Halden, et prosjekt på Fredriksten festning som ble sterkt omstridt i lokalmiljøet.

Hvem tror de at de er?

«Ordføreren krevde verket fjernet, om ikke ble festningsverket som eier ilagt bøter etter bygningsloven. Dette førte til trusler og nett-trollene regjerte i spaltene med trusler om brenning og fjerning i nattens mulm og mørke. Bannerne ble brent.», skriver han i et brev til Kristiansand kunsthall.

— Kunstnerne bak har forklart meg at tanken er at kunstobjektet «går opp i en høyere enhet gjennom kunstneren, objektet og ødeleggeren». Hvem er det de tror at de er? Jeg opplever at de forsvarer seg gjennom en kvasifilosofisk suppe, sier Jens Hauglin.

Kunsthallens leder Cecilie Nissen er uenig i at kunstødeleggelsen legitimerer kunstforakt:

— Dette handler om ulik kunstforståelse. Utstillingen handler om kontroverser knyttet til offentlige kunstverk. Et viktig perspektiv er å undersøke grensene for når noe blir betraktet som kunst og når det eventuelt opphører å være det, sier Nissen.

Utstillingen blir for øvrig uansett tatt ned etter førstkommende helg..