Barack Obamas superstjernestatus har for alvor begynt å irritere John McCain og hans rådgivere. I en fersk tv-reklame sammenligner McCains kampanje Obama med a-kjendiser som Britney Spears og Paris Hilton. McCain mener faktisk at Obama er en større kjendis enn begge disse.

Kjendis

I reklamen, som finnes på McCains offisielle side på YouTube, vises bilder fra Obamas rundreise i Europa der han ble tatt i mot som en superstjerne. Dette har fått flere amerikanske medier til at bruke uttrykket «Obamania». McCains reklame blander imidlertid inn bilder av Britney Spears og Paris Hilton for å forsøke å få fram argumentet om at Obama bare er en hvilken som helst kjendis. «He's the biggest celebrity in the world, but is he ready to lead?» spørres det i reklamen.

Oppmerksomhet

Ifølge den britiske avisen The Times sørget McCains kampanje i det minste for en ting: Oppmerksomhet. Og nettopp oppmerksomhet er ikke det McCain har fått mest av i den pågående valgkampen. Professor i kommunikasjon ved universitet i Pennsylvania sier til The Times at reklamen ikke vilslå positivt ut for McCain.

– Velgerne er enige i at Obama er en celebritet, men ikke på samme måte som Spears og Hilton, sier hun.

Oops

McCains valgkampleder Rick Davis måtte raskt på banen for å forklare bakgrunnen for reklamen overfor reportere. Ifølge US Magazine mener Davies at Britney og Paris er nummer to og tre på kjendistoppen.

– Det vi bestemte oss for å gjøre var å finne de tre mest kjente internasjonale kjendisene, og ut i fra det vi fant blir Britney og Paris nummer to og tre, uttalte han.

Obamas valgkampmaskin var raskt på pletten med et tilsvar:

– På en dag da de største nyhetsmediene over hele landet stiller spørsmål ved McCains stødige strøm av negative angrep så lanserer han nok et slikt angrep. Eller som noen vil si det: «Oops! He did it again.»

The Obama campaign responded in a statement: "On a day when major news organizations across the country are taking Senator McCain to task for a steady stream of false, negative attacks, his campaign has launched yet another. Or, as some might say, 'Oops! He did it again.'"