— Å, så kult. Bare det å få jobbe med noen med en slik merittliste må være en drøm, sier musikkblogger og tidligere musiker Øyvind Berekvam, når han får vite om samarbeidet mellom Thom Hell og plateprodusent Jason Falkner.

Han mener Thom Hell alltid har hatt for vane å gi ut velproduserte plater, men karakteriserer samarbeidet som nyttig.

— Jo mer norske artister kan komme seg ut og få jobbet med rutinerte musikere, jo bedre, sier han.

Han peker på at det finnes dyktige produsenter i Norge også, men at det er langt færre å ta av, og at flere utgivelser dermed står i fare for å låte for likt dersom det er de samme produsentene som skal til pers hver gang.

— Bare det å ta seg råd til slikt i en bransje som sliter er tøft gjort, berømmer han.

Berekvam mener dagens musikere på langt nær kan ta seg den friheten eller luksusen det er å booke de beste studioene og produsentene for deretter å forvente at plateselskapet tar regningen. Han frykter at flere av de store platestudioene kan gå dunken som følge av den digitale musikkrevolusjonen, og siterer trommeslager Bill Bruford i King Crimson:

— Fordelen med musikkrevolusjonen i dag er at alle sammen kan lage plater og gi ut selv. Ulempen er at alle gjør det.

Han framholder at det er en grunn til at artister ønsker å spille inn platene sine i velrenommerte studioer som Abbey Road og Sun studio, og nå Thom Hell i Falkners studio.

— Det er mer enn musikk som skal skapes. Bare tenk på den inspirasjonen det må gi når produsenten din sier til deg at «sånn gjorde vi det når vi spilte inn plate med Paul McCartney». I tillegg er det historie i veggene, det er rutine bak spakene og man kan som artist bli inspirert til å gjøre en bedre jobb, konkluderer han.