Med fire solister som ferdes mellom de store operascenene iNorge og Europa, et kresent utvalg arier og sanger litt utenom den slagnelandevei, og ikke minst med Arild Helleland som lun, morsom og informerendekonferansier, ble det også en ferd mellom flere høydepunkt. Sterkt medvirkendetil dette var også et velopplagt KSO under stødig og ledelse av Per KristianSkalstad.

Tonje Haugland overbeviste stort allerede i kveldens tredjeprogrampost, «Un bel di vedremo» fra Madama Butterfly av Puccini. Hun er enfryd å lytte til og ikke mindre deilig å se til, der hun i de vakreste tonerslynger ut sin lengsel og sitt savn. Hun stod også for et annet høydepunkt;«Morgen» av Richard Strauss i fantastisk duett med KSOs konsertmester AdamGruchot – og det gjelder dem begge, de har en utsøkt tone i de respektiveinstrumentene, strupen og fiolinen.

Jeanette Goldstein gjorde Strauss’ «Zueignung» med en tyngdeog en ro, en verdighet, som kler denne sangen så utrolig godt – det var rennytelse for oss i salen. Sammen forførte de to kvinnene et begeistret publikumi Offenbachs «Barcarole» fra Hoffmanns eventyr. Giuseppe Verdis kvartett fraRigoletto ble for alle de fire solistene en fantastisk oppvisning i ekteoperakraft. Og de to herrene fikk også briljere i egne arier, Håvard Stensvoldi Mozarts «Non piu andrai» fra Figaros bryllup, og Thomas Ruud i Federicosklage fra Arlesiana av Cilea for å nevne to av flere flotte øyeblikk.

Arild Helleland knyttet programmet fint opp mot KirstenFlagstad, som omtales i programmets tittel: «I Kirsten Flagstads fotspor». OgTonje Haugland gav en følsom og vemodig-vakker fremførelse av den arienFlagstad selv sa hun sang «med et spesielt vemod den siste aften» på TheMermaid Theatre i London i 1953. Til slutt ble det drikkevise ogoperettefjolleri – som avrunding på en flott operakavalkade.