I sommer gir Cappelen ut tegnseriesuksessen «Nemi». Forlaget har ikke satset på tegneserier siden den såkalte voksenseriebølgen på 80-tallet. For en måned siden ble Sigbjørn Stabursvik ansatt som tegneserieredaktør i Cappelen Underholdning. Stabursvik kom direkte fra Bladkompaniet og tok med seg gothjenta Nemi og hennes skaper, Lise Myhre, over til Cappelen. Myhres siste striper om svartkledde Nemi skal legges ut for salg både hos bladhandlere og bokhandlere. Ingen i Cappelen ønsker å kommentere utgivelsen på forespørsel fra Fædrelandsvennen. Bladkompaniet svarer med å utgi et nytt album av Frode Øverlis «Rikshospitalet».Sjefredaktør Tormod Løkling i Bladkompaniet mistet både Stabursvik og Nemi, men gleder seg over den økende interessen for norske tegneserier.— Dette betyr ny konkurranse for oss. Vi må komme mer på banen og kjempe på to fronter. Cappelen holder kortene tett til brystet og vi vet ikke hvilke ambisjoner forlaget har i forhold til tegneserier. Foreløpig er det bare snakk om en utgivelse, sier Løkling til Fædrelandsvennen.Tormod Løkling og Bladkompaniet har bestemt seg for å satse mer på norske tegneserier. I januar startet tegneserieforlaget et nytt månedshefte med navnet «Smult», heftet har et opplag på 40 000 eksemplarer og er den største helnorske tegneseriesatsingen siden «Pyton» gikk inn for seks år siden. Norske tegneserieskapere kjemper om en plass i heftet.- Vi er selv overrasket over opplaget. Da vi begynte med heftet kom dyktige folk krypende ut av skuffen. Vi oppdaget en underskog av dyktige tegnere. Løkling mener tegneserieheftet «Pyton» bør få noe av æren for at stadig nye tegneserieskapere gir seg til kjenne her til lands.- Man kan mene hva man vil om selve bladet og trenger ikke være tilhenger av grov humor for å se at «Pyton» var en form for betalt opplæring for unge tegneserietalenter de ti årene det kom ut. Da bladet gikk inn måtte serieskaperne finne seg noe mer stuerent å gjøre. Frode Øverli hadde jo sin læretid der, hevder Løkling og sikter til mannen bak landets største tegneseriesuksess, «Pondus» som trykkes i et opplag på 93 000 i sommermånedene.Tormod Løkling husker med gru irritasjonen fra den gang han var barn og måtte lese om baseball og Halloween i tegneseriene. - For fem til ti år siden stolte vi på det amerikanske markedet, men vi har ikke fått noe særlig nytt fra den kanten siden 1988. Derfor vi har gått over til å vanne bedene hjemme. Norske tegneserier handler om den norske virkeligheten og treffer lettere leserne. «Pondus» er et soleklart eksempel.