OSLO: Ekstrakt heter utstillingen som åpner på Kunstindustrimuseet i Oslo lørdag. Den viser arbeider av 30 studenter, så mange at det nødvendigvis må bli utdrag av deres hovedfagsarbeider som kan vises frem. Derav tittelen Ekstrakt. Eivind Wittemann (33) viser deler av sitt store prosjekt Boolean Objects, som han har arbeidet med i lang tid og vist deler av i en separatutstilling i Galleri Heer i Oslo i fjor. Prosjektet materialiserer seg både i grafiske blad og i keramikkskulpturer i form av kvadrater. Eivind Wittemann gikk ut fra Kristiansand Katedralskole i 1989, og har siden for det meste bodd i Oslo. To langvarige reiser i Brasils regnskoger har satt dype spor hos ham, og han har hentet sterke impulser gjennom et studieår ved kunstakademiet i Praha. Han tok kandidateksamen ved kunsthåndverkskolen i 2002, og viderefører nå dette arbeidet i hovedfagseksamen. Navnet Boolean Objects, eller boolske objekter, har han etter matematikeren Georg Boole. Wittemann kaller prosjektet «en undersøkelse rundt menneskets selvforståelse gjennom tid og rom». — Jeg søker å visualisere en samtidighet mellom en fysisk og metafysisk virkelighet, skriver han i utstillingskatalogen. Han forteller at noe av bakgrunnen for prosjektet er opplevelser som har utspilt seg på steder som ikke lenger eksisterer fysisk. Landskapene tjener som menneskenes felles hukommelse, men når de blir utsatt for omfattende fysiske inngrep fra oss mennesker, hvordan påvirker det vår felles hukommelse eller selvforståelse, undres han. - Faktisk så er jeg ikke helt ferdig med prosjektet. Neste trinn er å støpe skulpturer av noen av figurene som vises i keramikk-kvadratene. Dermed følger jeg linjen videre, fra det todimensjonale grafiske blad, via keramikkskulpturene til jernskulpturene som altså blir fullstendig tredimensjonale, forklarer han. - Hvorfor ikke bronseskulpturer?- Jeg opplever bronse som litt belastet. Å støpe i jern er mer basic, og så blir det massivt, sier han på telefon fra Oslo. - Hele prosjektet mitt preges av en logisk utvikling som henger sammen med dette å forene form og tegning. Når Wittemann nå er ferdig med skolen, skal han skaffe seg verksted i Oslo, og han er på jakt etter et sted der han kan arbeide både med grafikk, keramikk og skulptur. - Jeg har jo allerede et stort prosjekt som jeg arbeider mot, nemlig en separatutstilling i Christianssands Kunstforening om to år, våren 2006, sier den nylig uteksaminerte kunstneren.