BYKLE: Med ballader, lyriske viser og religiøse folketoner åpnet kvederen, spellemannspris— og landskappleikvinneren Ragnhild Furholt og spelemannen og radiomannen Leiv Solberg den nye folkemusikkfestivalen som skal gå både i Setesdal og Kristiansand.Festivalen har fått navnet Árinn - gammelt for åren, eller ildstedet - et navn som mer enn antyder at samlingene om folkemusikken i denne festivalen skal være et sted å hente varme og lys, inspirasjon og glede, for de som finner frem til den.Det hele åpnet i Bykle gamle kirke i går kveld. - Det er underlig dette, det er som om dette rommet og denne musikken kler hverandre så godt, sier Leiv Solberg i det han stiger inn i den vakre gamle kirken. I dag arrangerer festivalen et stort nordisk seminar om folkemusikk og opphavsrettigheter i Valle, og i kveld er det konsert i Spelstoga i Valle. I morgen fortsetter festivalen på Christiansholm Festning i Kristiansand og varer til og med lørdag kveld. Samspilte

Leiv Solberg, kjent av mange gjennom mange år som folkemusikkens mann i NRK, mener seminaret som har tittelen «Muntlig tradisjon i rettighetsforvaltningen» er en meget viktig del av festivalen. Men i går kveld var det musikken og disse to utøverne som stod i fokus. Fædrelandsvennen møtte dem før konserten, da de møttes til øvelse. De to har spilt sammen flere ganger tidligere. Og hvorfor akkurat disse ble valgt til åpne festivalen, har de følgende svar på: - Det må være fordi vi er så pene, sier Ragnhild Furholt, etterfulgt av en hjertelig latter. Synliggjøring

Begge mener det absolutt er plass til en ny folkemusikkfestival, særlig her sør.- Det er plass til mange flere folkemusikkarrangementer i Norge. Du kan snakke med en danske, en tysker, en svenske - som har vært på reise i Norge noen uker, og vær du sikker på at de ikke ved noen høve har møtt den norske folkemusikken. Vi som jobber med dette vet så godt om at den fins og hvor vi skal oppsøke den. Utlendinger finner den ikke. - Jeg var på Nordsjøfestivalen Sailor's Wake i Farsund nylig, og der opplevde jeg at omtrent halve byen var ute og deltok på festivalen - som jo var en folkemusikkfestival. Og det er utrolig mange dyktige og flotte unge utøvere, så det står veldig bra til med folkemusikken for tiden, sier Ragnhild Furholt. Leiv Solberg er enig i at det står bra til med folkemusikken for tiden.- Det er en utrolig slitestyrke i denne musikken. I over 40 år har vi holdt på med å fikse og modernisere den, legge til bass og slagverk og slikt, og så opplever vi likevel at hver eneste gang det står en god felespiller eller er en god kveder alene på scenen i en soloprestasjon, så er det mer populært enn noen sinne, forteller han. Dress og moped

Han savner den gamle spelemannstypen. - De som stilte i bevernylondress og på moped, gjerne med olje på fingrene etter å ha fiksa på traktoren før de dro på kappleik, de er det blitt langt mellom, sier han.- Det at vi har fått akademier for folkemusikk, enten det nå er i Rauland eller på Voss, forandrer det folkemusikken?- På Rauland lærer studentene fremdeles på gamlemåten, de sitter med læreren og lærer direkte av han eller henne. Men de bruker selvsagt også noter og opptak. Og en gang i blant hender det vel at noe blir for bra, for teknisk, men i det store og hele er mer utdannelse og studier i folkemusikken et gode, sier Furholt. De mener vi er i ferd med å få en ny generasjon som ikke har de gamle fordommene mot folkemusikk.- Det Ola E. Bøe kalte «det norske problemet», flauheten over norsk idenitet, det er i ferd med å forsvinne hos de unge. Dermed er det langt flere som vil bli i stand til å glede seg over folkemusikken som vi heldigvis har i ubrutt tradisjon mange århundrer bakover, og som er i stadig fornyelse, mener de to festivalåpnerne.