KRISTIANSAND: Varaordfører Bjarne Ugland og Per Engh Halvorsen, som er kreativ leder i reklamebyrået Dinamo i Oslo, har lansert slagordet både overfor folk i næringslivet og på et hemmelig møte for de politiske gruppelederne i bystyret. De to har ledet arbeidet med ny profil for Kristiansand. — Håpløst dårlig

Flere politikere synes slagordet er direkte håpløst.- Dette er så elendig at det ikke går an, uttaler Vidar Kleppe, Demokratene.- Jeg ville hatt «mulighetenes by», eller noe som peker framover, sier Kleppe.De Grønnes Birte Simonsen er også lite fornøyd: - Vi må bruke tid på en skikkelig prosess. Jeg orker ikke å forholde meg til «Ja. Vi er kanskje litt bortskjemte». Det er for mange ord som ikke sier noe, sier Simonsen.Hun er for profilering av byen, og hun mener Dinamo foreløpig har gjort en god jobb med å finne en plattform for byens identitet.De skal ha laget en rekke nøkkelord. Disse er ikke kjent ennå.- At Ugland og Dinamo så har gått ut over mandatet sitt og lansert et konkret slagord i tillegg, vil jeg altså ikke forholde meg til, sier hun.Torbjørn Urfjell (SV) sier han er imponert over jobben Ugland og co. har gjort. Men heller ikke han liker at det er formulert et konkret forslag til slagord.- Jeg vil egentlig ikke kommentere det, for vi har lovet å vente. Men jeg vil ha et aktiviserende slagord. Austin i Texas har «Keep Austin weird». Sånt er bra, sier han.Frps Stian Storbukås nekter å snakke om byens nye slagord, siden han har lovet Ugland å vente. Det samme sier Pensjonistpartiets Helmer Andreas Køhn, som for øvrig lurer på hvorfor Fædrelandsvennen vet så mye. KrFs Anne Ma Timenes vil heller ikke snakke. Høyres Tore Austad kan ikke, fordi han ikke var til stede da forslaget ble lansert.Ugland og Engh Halvorsen forsøker å «kjøle ned» saken. De sier de har utarbeidet «et eksempel» på en «mulig kommunikasjon», ikke et konkret slagord.Ugland er veldig lite begeistret for at Fædrelandsvennen vil rapportere om denne saken nå.- Ikke skriv, offentligheten vil få full mulighet til å debattere senere. Vennligst respekter at vi skal offentliggjøre vårt arbeid i bystyret tirsdag. For øvrig er setningen dere nevner helt tatt ut av sin sammenheng, sier han.Per Engh Halvorsen har disse kommentarene:- Slagordet du nevner er ikke del av den hovedleveransen vi skal ha for Kristiansand. Vi skal lage en profileringsplattform. Slagordet blir meningsløst når dere tar det ut av sin sammenheng. Halv million

Profileringsprosjektet for Kristiansand har så langt kostet ca. en halv million kroner. Arbeidet har pågått siden i vinter.Med seg i styringsgruppen har Ugland hatt folk som Quart-sjef Toffen Gunnufsen, Frk. Larsen-leder Åkki Lidi og Høyres Hege W. Tallaksen.Lidi og Tallaksen vil ikke gi kommentarer. Tallaksen sier bare at arbeidet med å profilere Kristiansand har vært spennende, mye mer spennende enn hun trodde det kom til å bli.