– Jeg er 100 prosent sikker på at CD-en vil forsvinne, det er bare et spørsmål om tid. I det øyeblikket folk flest omfavner de nye forretningsmodellene, er den død. Det vil nok skje allerede innen tre til fem år, mener sjef for Norges største plateselskap, Universal Music, Petter Singsaas, til Aftenposten.

– Streaming er musikkbransjens viktigste nyvinning det siste tiåret, og med abonnementstjenester som Spotify ser vi nå konturene av nye forretningsmodeller som virker å fungere. Allerede ved utgangen av inneværende år vil dette være et reelt alternativ til CD-en.

Enkle løsninger På tross av at Universal Music avsluttet fjoråret med tiårets bestselgende norske utgivelse, Sissel & Odd Strålande Jul, ser Singsaas på ingen måte dette som et tegn på at CD-ens levetid vil forlenges.

– Vi traff sjeldent bredt med den platen, takket være to fantastiske artister, men også takket være samarbeidet vi inngikk med matkjeden Coop.

– Nye samarbeidspartene som dette vil nok være et av kjennetegnene for platebransjen det neste tiåret, og i en overgangsfase vil de også selge CD-er.

– Vinylplatene har opplevd en økning i salg de siste årene. Vil de også forsvinne?

– Vinylen vil nok fortsette å eksistere, men det blir for et nisjemarked. For det brede lag blir det digitale abonnementstjenester som gjelder.

– Særlig de digitale spillelistene, som abonnementstjeneste skreddersyr for ulike anledninger, vil bli en revolusjon for alle som ønsker enkle løsninger. Slike spillelister vil erstatte dagens samleplater.

Nye roller Etter 30 år i norsk musikkbransje, har Petter Singsaas vært med på mange omstillinger, men overgangen fra fysiske formater til digitale formater er uten tvil den største.

– Den fysiske CD-en har vært viktig for platebransjens maktposisjon, da den har gitt muligheten til å styre når og hvor musikk skal være tilgjengelig. I den digitale verdenen mister platebransjen dette monopolet.

– Vil behovet for dagens plateselskaper forsvinne?

– På ingen måte. De fleste artister ønsker helst å fokusere på selve musikken, så behovet for promotering, utvikling og salg vil fortsatt være der. Platebransjen må bare forberede seg på nye roller men jobben skal fortsatt gjøres.

– I fremtiden vil man nok oppleve at det blir langt viktigere å administrere musikk, enn å distribuere musikk.

– Vil nye roller gi nye konstellasjoner også?

– Det blir stadig vanligere å inngå såkalte 360-avtaler. Det vil si at man deltar i, og får prosenter av, alle deler av artistenes virksomhet. Altså ikke bare platesalg, men også inntekter fra konserter og merchandise.

– I tillegg er jeg overbevist om at man kommer til å se mer til nye og utradisjonelle samarbeid. Plateselskapene blir for små alene, i den nye musikkverdenen. Vi blir nødt til å alliere oss med andre type selskaper, som teleselskaper og medieselskaper.

– De tydelige synergieffektene av disse nye type samarbeidene vil prege det nye tiåret.

Revitalisert undergrunn Et av de mest suksessfulle nyvinningene innen populærmusikk det siste tiåret, har vært talentkonkurransene på TV. Dette tror ikke Singsaas vil være en varig trend.

– Man kan ikke skape ny musikk gjennom slike TV-konsepter. Dette er først og fremst resirkulering av gamle ideer, som er ment som ren underholdning.

– Dette markedet begynner å bli mettet, og folk begynner nå å gå lei.

– Mener du at 2000-tallet har vært et kjedelig tiår musikalsk sett?

– 2000-tallet har vært tiåret hvor alt har vært lov og ingenting har vært kontroversielt. Nå stiller jo til og med metalband i Melodi Grand Prix.

– Det er ikke bra for kunsten når alt blir stuerent. Men etter et magert tiår kreativt sett tror jeg tiden nå har kommet for å revitalisere undergrunnsscenen.

– Jeg har stor tro på at det kommer mye nytt og spennende ut av indiescenen det kommende tiåret.

Må tenke nytt Etter et særdeles turbulent tiår med nye konkurrenter og debatter om opphavsrett, begynner den norske platebransjen å finne sin nye form.

– Vi har vært igjennom en enorm omstillingsprosess, men selv om det har vært tøffe tider har vi gjort det bra, så jeg ser personlig ingen grunn til å sutre.

– Hvis man ser tilbake, hva er det dummeste platebransjen har gjort det siste tiåret?

– At vi kritiserte den illegale nedlastingen uten å ha et konkurransedyktig lovlig alternativ på plass var nok ikke heldig. Og selv om mye av det skyldtes at lovverket og avtaler ennå ikke var på plass, skal jeg være enig i at det tok for lang tid.

– Hva blir de viktigste fokusområdene for deg det neste tiåret?

– I tillegg til å fokusere på nye samarbeidspartnere og nye distribusjonsformer, vil vi også bruke mye tid og penger på å sosiale medier. Men det aller viktigste vil som alltid være å oppdage og utvikle nye talenter.

– Hvem vil bli taperne i platebransjen det neste tiåret?

– Man må tørre å tenke nytt, de som er passive blir taperne.