KRISTIANSAND: Det er første gang tekstilkunstneren har en egen separatutstiling på et kunstmuseum, og hun er spent. Utstillingen som åpnes lørdag har hun enkelt og greit kalt "My Darlings". Inspirasjonen til de store, fargerike tekstilteppene kommer veldig ofte fra Myrans eget lille skap med småting. Et skap som til vanlig henger hjemme i stua, men som nå har tatt plass på Sørlandets kunstmuseum som en del av utstillingen.
— Skapet er opprinnelig min mormors. Tingene i det har jeg samlet opp over lang tid, og nå henger de her, for å supplere utstillingen og fortelle litt mer om hvem jeg er. Jeg valgte å ta det med fordi dette er veldig viktig for meg. Dette er mine "darlings", de inspirerer meg og jeg setter stor pris på dem. Til hver lille ting hører det som regel med en historie og mange minner, sier Myran.
Ting blir tepper
Inne i skapet står små figurer, både hunder, hester, fugler og folk. Det finnes også fyrstikkesker, flagg og andre kuriøse skapninger. Mange av tingene kan man finne igjen i teppene. Irene Myran elsker loppemarkeder, hun elsker å reise og å plukke opp ting på sin vei. Og trolig har hun et sterkere forhold til sine småting enn mange andre. Hun snakker med dem, flytter rundt på dem, inspireres av dem og lager kunst av dem.
På teppene bruker hun blant annet maling og kritt, og forstørrer opp sine "darlings" hundre prosent for hånd. Tingene er ofte utgangspunkt for å lage både mønster, komposisjoner og bilder.
— Det er fargene og uttrykket til de forskjellige som inspirerer meg. Til sammen forteller de en større historie og danner en verden jeg liker. Jeg har lekt meg mye med farger og tredimensjonalitet i denne utstillingen. Farger er en del av meg, og de må være sterke, sier Myran.
Jobber i modell
Fredag ettermiddag var utstillingen ferdigmontert. Veggene på museet er malt i farger som står i stil til Myrans fargesprakende tekstilarbeider, og "darlingsene" er spredt rundt i lokalet for å supplere teppene og for å gi publikum en indikasjon på hvor inspirasjonen hentes fra. Myran har selv satt sammen hele utstillingen i en modell i forkant, og er fornøyd med hvordan det nå har blitt i storformat. Kurator for utstillingen er SKMU's Karl Olav Segrov Mortensen.
— Hvis man bruker litt tid på verkene, ser man at det dukker opp nye ting hele tiden. Og da ser man også at det ligger utrolig mye arbeid bak hvert teppe. Gjenstandene som finnes rundt i montre og ellers i utstillingen har vi plassert der fordi vi ønsker å leke med overganger og stimulere til tolkninger hos publikum, sier Segrov Mortensen.
Rom og komposisjon
Myran har jobbet med de nye arbeidene i to og et halvt år. Mye tid har gått med til planlegging og snekring av skisser og modeller. Hun har tenkt både på rom og komposisjon i forhold til hvert eneste teppe.
— Jeg er veldig fornøyd med at hvert rom har en egen karakter og en egen stemning. Det var viktig for meg, sier hun.
Utstillingen til Myran vil kunne sees på SKMU fra 1. desember til 24. februar.