2. — 5. oktober braker det løs i Bjerkreim. VM i saueklipping går for første gang i historien av stabelen i et ikke-engelskspråklig land, og den tidligere toppalpinisten er en av sponsorene. Traa har blant annet gull i OL i Salt Lake City og to VM-gull på merritlisten, og tiden etter alpinkarrieren har hun brukt til å bygge opp klesbedriften Kari Traa AS.

Naken

Traa vakte stor oppmerksomhet i 2001 da hun poserte nesten helt uten tekstiler i bladet Ultrasport, naturligvis under tittelen «Uten en Traa». Nå har hun satset på en mer påkledd karriere, og kolleksjonen omfatter luer, t-skjorter, gensere, jakker og bukser. På kort tid har selskapet blitt en av Norges ledende merkevarer innen sports- og fritidsklær for kvinner.

Utfordret

Hun ble utfordret til å bidra i Bjerkreim i fjor og tok utfordringen på strak arm. Hun lovte å komme for å klippe et lam. Lammet som ble valgt fikk raskt navnet Traalaus.

– Med vårt utgangspunkt som mote- og tekstilbedrift er det viktig å slå et slag for ullas fortreffelighet. Men det er med skrekkblandet fryd jeg ser frem mot klippingen. Å klippe et lam er ikke så enkelt som det kan virke, og jeg er imponert over deltakerne som stiller i VM, sier Kari Traa i en pressemelding.

Nyslipt

Mer enn 30 nasjoner deltar i VM, og det konkurreres i lag og individuelt i tre disipliner; håndsaks, maskinklipp og ullbehandling.

– En sponsor som Kari Traa setter utvilsomt ekstra farge på et arrangement som VM i saueklipping, og er med sitt utgangspunkt en naturlig samarbeidspartner. Om hun egner seg som saueklipper blir spennende å se, sier Elin Ravndal Bell hos arrangøren.

Aftenbladet / Fædrelandsvennen