Et program som tar opp det mest intime ved menneskekroppen og alle dens krinkelkroker er for tiden NRKs mest populære program på nett-tv. «Pinlige sykdommer» startet opp på tv i mars og kan til enhver tid sees på internett. I april er serien kun slått av nyheter og sport på nett.

– «Pinlige sykdommer» har vært en kjempesuksess. Vi har fulgt med på hvordan den har gjort det på nett, og det viser seg at 13 prosent av alle som ser, ser serien på nett, forteller Andreas Seierstad, kanalansvarlig i NRK 3. På én måned er episoder spilt av 84.000 ganger. Ikke mye i forhold til seertall på tv, men svært gode tall på nett-tv, opplyser analysesjef i NRK Kristian Tolonen.

Er blitt en snakkis

«Embarrassing illnesses», som serien heter på engelsk, har en svært direkte tilnærming til emner som fotsopp, flass og områder av kroppen som normalt ikke ser dagslys. Channel 4 står bak serien og på kanalen sine hjemmesider får man opp en advarsel om at man er på vei til et nettsted som viser eksplisitt medisinsk materiale og nakenhet før man får opp nettsiden.

– Hvorfor tror du så mange ser programmet på internett?

– Det mest sannsynlige er at dette er et program som det snakkes om, men som man kanskje ikke får sett når det går på tv. Det blir snakkis-effekt når noen sier de har sett noe ekkelt på tv dagen før, og man kan gå på nett dagen etter og se det selv, tror Seierstad og legger til:

– Man kan også tenke seg at serien er mye sett på nett fordi det er av en type innhold som man ikke ser på sammen med familien.

Mest sett på tv

Serien er også den mest sette på NRK 3, statskanalens ungdomssatsing. I gjennomsnitt har 102.000 seere fulgt med på episodene.

– Programmet er det mest sette på NRK 3, kun slått av to filmer. Det er sterke tall for en så liten kanal, sier analysesjef Kristian Tolonen.

Treffer de unge

– «Pinlige sykdommer» er et av de programmene som treffer aller best hos de unge – en målgruppe som vi ikke alltid treffer ellers med NRK 1 og NRK 2. Jeg tror programmet er populært fordi det tør å ta opp pinlige situasjoner. Det er direkte, men seriøst og gir råd. Det er gøy at vi har holdt på med «Juntafil» i så mange år og så kommer en tv-serie som går i samme sporet som blir så populær, sier Seierstad.

NRK 3 har en markedsandel på rundt tre prosent og er på størrelse med TV2 Zebra og Viasat 4. Målgruppen er 15–40 år, men treffer særlig godt hos de mellom 20–29. Store på nett-tv

NRK regner seg selv for å være Norges største nettsted når det gjelder programmer som blir lagt på nett. Kanalen viser til en undersøkelse foretatt av TNS Gallup i februar i år som viser at 340.000 personer sier de ser nett-tv på NRKs hjemmesider minst en gang i uken.

Channel 4 produserer for tiden flere episoder av det populære programmet og Andreas Seierstad håper åtte nye episoder med flaue lidelser blir vist på NRK 3 til høsten.

Her kan du se en episode som blant annet tar for seg testikkelkreft om du vil:

Foto: NRK