KRISTIANSAND: Elvis Presleys selvtitulerte album fra 1956, startet muligens en aldri så liten trend, som har resultert i minst tre andre utgivelser med tilnærmet identisk cover. Presleys cover har vært gjenstand for kopiering i årenes løp og det britiske punkebandet The Clash videreførte både fonten og fargene da de lanserte sitt legendariske album "London Calling" i 1979, og fenomenet har et navn.

Er en egen sjanger

— Det kalles appropriation, sier grafisk designer Lars Petter Storaker til fvn.no og legger til at det hele er ment som en hyllest.

Storaker er selv grafisk designer og jobber for både filmselskapet Heute i Oslo, og designbyrået Figuru i Kristiansand. Han har selv studert emnet og skrevet oppgave om fenomenet i sine designstudier ved Bachelor of Visiual Art i Melbourne, Australia, men han har ikke studert temaet innen CD-coverets verden.

Skrev oppgave om emnet

— I min oppgave så jeg spesielt på sjangeren innenfor fine art. Det vil si innenfor blant annet malerkunst og performance. Men i pop art sjangeren er det helt klart flere slike assosiasjoner, sier Storaker, som synes emnet er veldig kult.

— Skrik og Mona Lisa er jo blitt hyllet uttallige ganger av både kunstnere og i pop kulturen generelt, sier Storaker, som selv har referert til andre designere ved flere anledninger.

Sist var i den animerte musikkvideoen "Bahamas" til det norske bandet The Low Frequency In Stereo.

— I musikkvideoen "Bahamas" har jeg en scene som er en regelrett ripp off, eller referanse til filmplakaten til Vertigo, ler Storaker, som synes det er morsomt at man nå ser på CD- covrenes historikk på området.

Fra Elvis til Dumdum

Tilbake til Elvis. Norske Dumdum Boys benyttet seg også av det klassiske coveret på deres samleplate "Schlægers" og den kanadiske countryartisten K.D. Lang er heller intet unntak med "Reintarnation" utgitt i 2006. The Kinks album fra 1966 "The Kink Kontroversy" inspirerte trolig jentene i indiebandet Sleater-Kinney når de flere år senere gav ut sitt album "Dig Me Out" i 1997 på Matador Records.

Fra Pet Sounds til Ass Cobra

De norske dongeripunkerne i Turboneger visste også hva de gjorde når de skapte rammene rundt sitt album "Ass Cobra" i 1997. Den grønne rammen, skrifttypen og fargen tilsvarte Beach Boys sitt cover til det som regnes som deres beste utgivelse, nemlig "Pet Sounds" fra 1966. Electroduoens "lookalike"

Electronica-duoen Kruder & Dorfmeisters album "G-stone" kan lett forveksles med albumet til visepop mestrene Simon And Garfunkels "Bookend" fra 1968. Om ikke det kan forverksles så spiller iallfall brødrene i bandet Ween Leonard Cohen et aldri så lite pek med sitt album "The Pod". Bortsett fra en aldri så liten igassmaske, er coveret tilnærmet identisk med Leonard Cohens samlealbum "Greatest Hits".

Et svimmelt øyeblikk er nok

Ønsker du deg The Waterboys album "Too close to heaven" fra butikkhyllene, kan du fort, i et svimmelt øyeblikk, finne på å plukke med deg The Midnight Creeps debut plate fra 2005, som med sitt coverdesign lett kan resultere i en lytteropplevelse du ikke helt hadde planlagt.