Paul McCartney har hatt en hang til å snekre album på egen hånd. Det var på hjemmesløyden solokarrieren begynte med «Paul McCartney» da The Beatles gikk i knas våren 1970. Det var også der han startet solokarrieren på nytt da Wings krasjlandet ti år senere, med «Paul McCartney II». Nå har han sittet i snickarboa igjen.

Han spiller selv nesten alle instrumenter. Og selv om innspillingene er gjort i studioer i Los Angeles og London, er det en avslappet og forunderlig intim stemning her. Den kler coverbildet av den unge McCartney som sitter alene og klimprer på gitaren mellom klesvasken i 1962. Et stilig omslagsbilde som får en til å lengte etter LP-formatet.

Albumet gir oss en nøktern og melodisk sikker Paul McCartney. Det hadde ikke vært hans plate om ikke flere av låtene var søtlige i smaken, men han blir aldri klissete. Tvert imot er det en tone og smakfullhet her som minner om hans gamle band.

Når halvparten av verdens band i 40 år har sugd næring fra The Beatles, ville det være latterlig om ikke opphavsmannen selv kan gå på slang i egen hage. «English Tea» er melodisk beslektet med «For No One». «Jenny Wren» minner om «Blackbird». Det er en stille sang om armod og håp, sannsynligvis inspirert av romanfiguren med samme navn fra Charles Dickens bok «Our Mutual Friend».

McCartney lå høyt på hitlistene så å si hvert år fra 1963 til 1987. Den snedige og offensive «Fine Line» er hans største hit på 18 år. Vi snakker ikke mer enn om en 17. plass, men låten hadde fortjent bedre enn det. Det er ikke alle sakene her som har slike kvaliteter, men albumet er gjennomgående fint. «Chaos And Creation In The Backyard» viser en moden (skulle bare mangle egentlig, han er i sitt 64. år) og kreativt våken Paul McCartney. Han veksler mellom enkle popviser som «Follow Me» og mer melankolske og substansielle sanger som «Riding To Vanity Fair».

Der det forrige studioalbumet, «Driving Rain», ble noe tungrodd, seiler «Chaos And Creations In The Backyard» ledig og smålekkert av sted. Produsent Nigel Godrich er McCartneys følgesvenn og har gjort en god jobb.

Alle, inklusive mannen selv, har for lengst skjønt at Paul McCartney allerede har skapt sin største musikk. Men det nivået er uoppnåelig for 99,99 prosent av alle som gir ut plate. Er du glad i Paul McCartney, er det bare å suge til seg hans første studioalbum på fire år. Du vil få en hyggelig stund.

ASBJØRN BAKKE

Paul McCartney

Chaos And Creation In The Backyard

(Parlophone/EMI)