Det er en soldatutdannet mann som vender tilbake til småbyen i Derbyshire for å hevne sin mentalt tilbakestående bror. Broren ble gjennom langvarig, brutal mobbing nærmest ledet mot selvmord av en gjeng voksen ungdom. Broren dro fra byen som flukt, skamfull over sin bror. Brorens død skapte en annen karakter av ham. Flere av de involverte omkring brorens død er halv— og helkriminelle. En av dem har fått skikk på livet sitt, han er gift, med to sønner. Selve strukturen likner historien om den ensomme hevner som kommer til småbyen, leker katt og mus med sine ofre og dreper dem én etter én. Og i denne prosessen er filmen nær og over i den sorte komedien. Mennesker, situasjoner, replikker er som brukket ut av en besk hverdag, full av grov sleivehumor, gufne leiligheter og et forsoffent typegalleri som bruker ordet «fuck» i mangslungne grammatikalske valører. Regien er så konkret og påtrengende som ei hagle mot tinningen, skuespillerne så ledige og stilbevisste som om det er satt et skjult kamera i dette tarvelige miljøet, og den iblant poetiske musikken står i kraftig og effektfullt kontrast til den brutaliteten som gjennomsyrer mange scener. Men det som hever filmen langt, virkelig betydelig langt, over den alminnelige kompetanse, er at filmen vokser og sprenger sine egne konvensjoner. Den går fra å være en svart komedie og thriller til å bli en allegori over det hevnende menneske, et menneske som da det står med sitt siste offer, snur kortene og oppgir seg selv. En intelligent, kompromissløs og voldsom film, en film som uroer og tenner tanker og skaper lange skygger i en.

KNUT HOLT

Dead Man's Shoes

England 2004

Regi: Shane Meadows

Manus: Paddy Considine, Paul Fraser, Shane Meadows

Skuespillere: Paddy Considine, Gary Stretch, Toby Kebbel