Kjempeflott «Oliver!»

KRISTIANSAND: Bravoropene runget, og applausen ville ingen ende ta da teppet etter to timer gikk ned for premieren på musikalen Oliver! i Agder Teater i går kveld. Kristiansand Barne— og Ungdomsteater nærmest overgår seg selv i denne overdådige musikkteaterforestillingen som er så spekket med god musikk, herlige melodier, flotte danseopptrinn - og ikke minst en stemning som til slutt munner ut i den gode og varme og ikke så rent lite sentimentale erkjennelsen at selv i den verste skurk bor det noe godt, innerst inne.

Imponerende løft har barneteatret tatt før, men ikke vet jeg om en så helstøpt musikal noen gang har kunnet gjøres. Nå skjer det, og det er både elegant, veltrimmet og presist det som foregår på scenen. I en ytterst fleksibel scenografi (Alf Gunnar Huseth) som nærmest gir de samme muligheter som en dreiescene gir, utspilles dramaet om barnehjemsgutten Oliver Twist som rømmer og havner i hendene på en tyvebande, blir fengslet og adopteres av en rik familie. Så viser det seg til slutt at de faktisk er i familie, men det skal jeg ikke røpe mer om her.

Knut Østrådal har regien - og de mange unge skuespillere har tatt instruksjonen så det vises - og han spiller selv med i rollen som lommetyvbandesjefen Fagin, en rolle han gjør med bravur i en riktig ekkel fremtoning signert Elisabeth Wennesland (kostymer) og Helga Synnøve Flateland (masker).

Sharron Roberts har koreografert sangnumrene, der duetter og smågrupper får morsomme og karakteristiske bevegelser, mens de store masseopptrinnene blir skikkelige musikalscener sånn vi kjenner dem fra store og profesjonelle oppsetninger.

Fra orkestergraven leverer åtte musikere musikk som låter som et riktig teaterorkester. Besetningen er spesiell og gir muligheter til å male både fest, spenning, tragiske hendelser og øyeblikk av stor skjønnhet. Kapellmester Per Elias Drabløs har sikker hånd om det hele.

Sanginstruksjonen (Åshild Mundal) har vært grundig, noe som resulterer i både trøkk og tydelig tekstuttale. Skulle jeg ønske meg noe mer, måtte det være at de hadde jobbet mer med å nå opp på de høye tonene i de store kornumrene.

Så er det en lang rekke flotte enkeltprestasjoner, og det er ikke vanskelig å plukke fram den ene etter den andre som gjør en helt spesiell innsats. Men jeg vil overlate til publikum fra forestilling til forestilling å oppleve selv, se og snakke om, for her opplever man noen med en fremtid i teatret, det er sikkert.

Imponerende er det hvordan de er nærværende, medspillende og utspillende i forhold til hverandre. Gleden ved å være på scenen og yte sitt beste smitter over på oss i salen og gjør forestillingen til en gledens fest. Rett som det er presser tårene på der bakenfor pannen, og det er deilig å kjenne. Ikke ethvert barneteater kan utløse den mekanismen hos selv godt voksne tilskuere, og det uten at man er i familie med en eneste en av de opptredende.

Forestillingen varer to timer, inklusive pause, og det er verken for lite eller for mye. Nynnende på en av de mange, gode melodier gikk vi ut av teatret, gladere og lysere enn da vi kom, takket være Kristiansand Barne- og Ungdomsteater og Agder Teater.

Emil Otto Syvertsen

MUSIKAL

Oliver!

Av Lionel Bart etter Charles Dickens

Instruktør: Knut Østrådal

Koreografi: Sharron Roberts