Under barnefilmfestivalen i Kristiansand 2004, utarbeidet Lucid Film og Animidas et kursopplegg i 3 dimensjonalanimasjon. Kurset var såpass vellykket at de har gjennomført en fem uker lang kursturne i Vest Agder i forbindelse med den kulturelle skolesekken. De besøkte kommunene Farsund, Flekkefjord, Mandal, Lyngdal og Kvinesdal. I mars skal de gjennomføre et liknende prosjekt i Aust-Agder.Over 400 elever deltok på produksjonen av den 30 minutter lange novellefilmen, Cappelskogen. Filmen blir vist for publikum i sin helhet under Barnefilmfestivalen 2005.3 dimensjonal-animasjon (3d-animasjon): Hele den visuelle delen av filmuniverset, med karakterer og miljøer, skapes digitalt — altså på en datamaskin.- Formålet med kurset var å gi barna innsikt i hele produksjonsprosessen bak en 3d-animert film. Barna laget en kort historie, instruerte animasjonen, spilte inn stemmer på karakterene, laget lydeffekter og sang. Det var kjempespennende, forteller Bengt Gabrielsen, produsent i Lucid Film.Han røper at handlingen i Cappelskogen er lagt til et land uten sol. Et modig følge legger ut på reisen mot en dal der natten ikke finnes. Deltakerne har fått se det ferdige resultatet på DVD.Kurset ble tilpasset barn i alderen 10-12 år, og undervisningsopplegget baserte seg på praktisk deltakelse i produksjonen. - Dette er en spennende måte å jobbe med barn på. De har en utrolig god fantasi og her er alt mulig siden alle karakterene skapes digitalt. En slipper å forholde seg til begrensninger som virkeligheten setter, sier en fornøyd Gabrielsen. Aktuelt

Han mener at siden 3d-animasjonsteknikken nå brukes på veldig mange kommersielle barnefilmer har elevene et sterkt forhold til denne animasjonsformen. - Vår oppgave er å bruke de verktøyene, og den kompetansen vi har, til å gjenskape elevenes ideer slik de blir presentert. Det å få se sine egne ideer realisert på skjermen, gir inspirasjon og lyst til å jobbe videre, mener Gabrielsen.Han innrømmer likevel at det er mange utfordringer når 500 barn skal lage film.- Verktøyet er tungt og det kreves år med erfaring for å beherske det på et nivå hvor man ser gode resultater. Elevenes deltakelse i forhold til å utføre animasjonen praktisk, vil derfor begrense seg. Vi må finne alternative måter å engasjere elevene på, sier Gabrielsen.Han er opptatt av at elevene skal presentere et ferdig produkt i løpet av kursdagen, noe som kan føre til tidspress.- Vi løste det på den måten at hver klasse laget en episode hver. Vi laget en skisse og et univers. Barna laget selve historien, forteller Gabrielsen.Festivalleder Danckert Monrad-Krohn er veldig godt fornøyd med arbeidet til Lucid film.- De holdt et av de mest populære filmverkstedene vi hadde, sier Monrad-Krohn. Ros til Barnefilmfestivalen

Gabrielsen gir Barnefilmfestivalen kreditt for at de så mulighetene som lå i å la barn få prøve seg på animasjonsfilm. - Denne type arbeid stimulerer til vekst i filmmiljøet, gjennom rekruttering og profilering av nye filmvirksomheter, sier Gabrielsen.