KRISTIANSAND: — En realistisk målsetting er at bygget kan åpnes for publikum sommeren 2006, sier Terje Karlsen i Kristiansand Eiendom.Denne tidsprognosen forutsetter imidlertid at søknaden om bruksendring ikke ender med et heidundrende verdbalt slagsmål med byggets nærmeste naboer. I så tilfelle vil det kreves et politisk vedtak før ombyggingen kan starte. - Ofte kan det være smart å bruke litt tid, sier sivilarkitekt Erik Asbjørnsen. - Overhodet ikke holdbart! Vi kan ikke vente så lenge, sier CIA-leder (Christiansands Idealistiske Arrangører) og medlem av styret i Stiftelsen Aladdin Scene, Morten Møllberg. (se egen sak).Det er over ett og et halvt år siden arkitekt Asbjørnsen la fram de første tegningene av nye Aladdin Scene. Disse tegningen har nå havnet i søppelbøtta. - Tegningene er revidert i samråd med brukerne, og prosessen er tilbake på skinnene, bekrefter Asbjørnsen. Sommeren 2006

Om scenedrømmen er tilbake på skinnene så er den i hvert fall ikke i rute. Da Kristiansand bystyre bevilget 13,5 millioner kroner til ny scene i desember 2003, hevdet musikkmiljøet at scenen skulle åpnes før Quartfestivalen 2004. Da denne tidsplanen sprakk kom lovnaden om at scenen skulle åpnes sommeren 2005. Nå siktes det mot åpning sommeren 2006. - Dersom bruksendringen blir godkjent i løpet av juni måned vil vi kunne åpne for anbud tidlig i høst. Jeg håper og tror at ombyggingen kan starte før jul, og da skal scenen kunne åpne neste sommer, sier sivilarkitekt Asbjørnsen.Årsaken til de voldsomme forsinkelsene skyldes i stor grad mangel på struktur i musikkmiljøet. Kristiansand Eiendom, som forvalter bygget, følte ikke at CIA var en solid nok motpart i en så omfattende byggesak. Først da Destinasjon Sørlandet involverte seg i prosessen, og rådmann Tor Sommerseth i vinter tvang gjennom et forslag til finansiell struktur, ble det bevegelse i saken.- Musikkmiljøet er ikke vant med å gjøre ting formelt, og det skal man respektere. Men nå kan jeg forsikre at vi har en veldig positiv fremdrift og dialog. Dette kommer til å ende opp med et veldig bra bygg, sier Erik Asbjørnsen. Nye tegninger

I de nye tegningene har man gått bort fra planen om tre scener der to av scenene var atskilt kun med en mobil vegg. Ved å flytte denne veggen skulle man sikre en storscene med kapasitet på minst 650 tilskuere. Nå er det bestemt at bygget skal inneholde to separate scener, og disse skal legges i allerede eksisterende saler (rød og blå) i det gamle kinobygget. Hovedscenen vil få en kapasitet på rundt 400-500 inkludert galleri. Den lille scenen vil få kapasitet på om lag 150, også her inkludert et lite galleri. En miniscene skal også oppføres i kafeen.- Brukerne mente at det ikke var behov for en storscene med kapasitet på opp mot 700. Derfor droppet vi den løsningen, sier Erik Asbjørnsen.I de nye planene er det tegnet inn 6-7 kontorer i 2.etasje til de ulike musikkmiljøene, samt IT-rom, kontrollrom og produksjonsrom. I kjelleren blir det to øvingslokaler knyttet opp mot HiAs aktiviteter, samt garderober, dusj og hvilerom øremerket gjestende artister. - Band skal føle seg godt mottatt, noe som har vært et problem tidligere, sier Erik Asbjørnsen. Det legges også stor vekt på å utvikle et populært kafé- og bar-konseptet. - Kafé-biten må fungere. Det er en forutsetning for at huset blir en magnet på publikum og et treffsted hvor man har aktivitet hele dagen, sier Asbjørnsen. Men:Før alt dette kan gjennomføres må naboene overbevises om at de i fremtiden kan gå til sengs uten at bassrytmene fra Aladdin hamrer i veggene. - Jeg føler meg helt trygg på at vi skal takle alle utfordringer knyttet til lydisolering. Ombyggingen er allerede moderert, vi har midler til nødvendig lydisolering, og vi er bevisste på at dette har høyeste prioritet, sier Asbjørnsen.Og legger til, med et smil:- Jeg er selv en av de nærmeste naboene til Aladdin.