KRISTIANSAND/MANDAL: — Under tidligere konserter har jeg følt at jeg bare tilbyr publikum en del av det jeg opplever. Her blir de med inn i min verden. Det blir veldig personlig, sier Ragin Wenk-Wolff til Fædrelandsvennen.

I halvannet år har den New York-baserte fiolinisten fra Lindesnes arbeidet med "Ragin à la mode", en forestillingsform hun har drømt om å gjøre så lenge hun kan huske. Nå har hun fått med seg fotograf Kai-Wilhelm Nessler, samt produsent og "virtual theatre"-designer Joachim Schamberger til å gjennomføre prosjektet.

— Det blir en forestilling der vi kombinerer en konsert med visuelle opplevelser. Når jeg hører musikk, så ser jeg farger og former, bilder og teksturer, tykt og tynt, høyt og lavt og nært og fjernt. Det er ikke bare abstrakte toner, men jeg befinner meg i min egen verden, forklarer Wenk-Wolff.

Vises på gulv og lerret

Mens den verdenskjente fiolinisten står på scenen og spiller de klassiske musikkstykkene, vil det på ett fire meter høyt og åtte meter langt lerret, samt på scenegulvet, vises bilder og videoklipp som legges oppå hverandre og smeltes sammen til nye visuelle uttrykk.

— Jeg kommer med visuelle ideer, og lager tegninger eller malerier som fungerer sammen med Kais bilder eller video. Joachim setter det sammen med å legge videoklipp og bilder over hverandre når det projiseres på scenen, sier Wenk-Wolff.

TRIO: Fotograf Kai-Wilhelm Nessler (t.v.), fiolinist Ragin Wenk-Wolff og "virtual theatre"-designer Joachim Scamberger jobber sammen på prosjektet "Ragin à la mode". Her fra oppstartsfasen i fjor sommer. Foto: Roar Greipsland

Forestillingen er fremdeles under arbeid, og premieren blir ikke før 22. mars neste år. Men da står konsertsalen i Kilden klar for å huse verdenspremieren på "Ragin à la mode".

Debuterer i Kilden

— Det synes jeg er kjempeflott. Det er et privilegium å ha premieren i Kilden. Jeg har vært der, men aldri opptrådt der. Så det blir min debut i Kilden, sier fiolinisten.

— Dette er et spennende prosjekt. Ragin er en fantastisk fiolinist, og hun har hatt en drøm i mange år om å lage en slik multimedial konsert. Vi er glade for å få bli med på dette, og har tilrettelagt forholdene slik at hun har fått gjennomført prøver i Kilden underveis, sier Bentein Baardson, administrerende direktør i Kilden.

— Hvilke forventninger har du til forestillingen?

— Jeg forventer at den blir så bra som mulig, og det er jeg sikker på at det blir. Det jeg har sett til nå, har virket spennende og lovende, sier han.

Som å se for blinde

— Jeg håper forestillingen blir godt mottatt. Alle som har sett en test vi filmen i fjor, har sagt at det blir interessant. Folk som vanligvis sier nei takk til fiolin- og klaverkonsert, har sagt de vil komme, sier multikunstneren Wenk-Wolff.

Ander artister har brukt lysshow eller vist bilder på stort lerret, men få – eller ingen – har vært så personlige som Wenk-Wolff er i sitt prosjekt.

— Det er en deilig verden å være i. Å forklare hvordan det er, blir som å forklare en blind hvordan det er å være seende, eller å forklare en døv hvordan det er å høre. Det er en ekstra dimensjon som jeg deler med publikum, sier hun.