Lilibeth Cuenca Rasmussen og hennes "How To Break The Great Chinese Wall In Three Parts" på SKMU. Foto: Tore André Baardsen
Tveit veterankorps i Markens. Foto: Tore André Baardsen
Art of Deception på Max Volume Foto: Jan Frantzen
Eline Høyer på Jonas B Gundersen. Foto: Jan Frantzen

KRISTIANSAND: — Først og fremst skal Kulturnatta gi unge artister en mulighet. Til å opptre for folk og til å spille på de store scenene.

Det sier prosjektleder Tore Løvland på Torvet i Kristiansand, idet konsertene for alvor er i gang på de forskjellige spillestedene lørdag kveld.

Og noen meter bortenfor står to syttenåringer på Kick, og prøver å gripe sin mulighet. Maren og Charlotte Wallevik Hansen utgjør bandet The City. Vanligvis sammen med søsteren Kathrine, men i kveld opptrer de som duo.

— For oss som nybegynnere er det veldig stort å få spille på Kick. Vi er veldig stolte over å være med på dette, og vi synes Kulturnatta er et utrolig bra opplegg, sier de to.

Kjente navn

The City har eksistert i overkant av et år, men tvillingsøstrene fra Kristiansand har skrevet låter siden tolvårsalderen.

— Vi er veldig opptatte av å skrive samfunnsengasjerte tekster og synge om ting som er litt større enn oss selv, sier Charlotte. Som sammen med søsteren fremførte blant annet Dolly Parton-klassikeren "Jolene" på Kick.

Tenåringene har gjort festivalopptredener flere steder på Sørlandet, og vil skynde seg langsomt i sin ferd mot større oppgaver.

— Nå øver vi oss først og fremst på å bli trygge på scenen. Det tar tid å få det på plass, sier de to, som fullfører hverandres setninger akkurat slik tvillinger skal.

Korps og kunst

Utover kvelden kom også en del av regionens mer kjente artister, som Tenderleaves, Smidig, Myrull og Evan Seleven. Årets kulturnatt bød på til sammen 75 aktiviteter på de forskjellige scenene i byen. Og tillegg til de sedvanlige kulturscenene var også Markens en viktig arena. For prosjektleder Løvland vil at kulturen skal være synlig i bybildet - ikke bare bak lukkede dører. Derfor ønsket han blant annet å få korpsmiljøet i byen til å være en tydelig del av Kulturnatta.

— Den ballen tok de med en gang, og de har laget mye liv i gatene. Dessuten synes jeg korpsene er viktige på grunn av mangfoldet. Vi vil vise at det gror i kulturlivet, sier han.

På Sørlandets kunstmuseum benyttet de anledningen til å åpne utstillingen "The Beginning is Always Today", som omhandler kunst og feminisme i dagens Skandinavia.

— Det dreier seg om ting vi også så i valgkampen, som likestiling, rettigheter og vilkår. Det er en del av vår satsing på Stemmerettsjubileet, hvor vi ønsker å la kunsten fortelle hvor vi befinner oss i dag, hvor langt vi egentlig har kommet, forteller SKMU-direktør Karin Hindsbo.

Den åpnet med en performance av dansk-filippinske Lilibeth Cuenca Rasmussen i forbindelse med hennes prosjekt "How To Break The Great Chinese Wall In Three Parts", hvor hun gjenskaper en rekke ikoniske opptredener av kjente kvinnelige kunstnere fra kunsthistorien.

Virkemidler? Skyting av maling, maling med hår og en hel del naken hud.

900 betalende

I løpet av Kulturnattas tolv timer kunne man også blant annet oppleve barneunderholdning, kino, casting og dans. Til sammen 900 mennesker betalte for å oppleve dette, i tillegg til de som besøkte gratisarrangementene. Det er marginalt fære enn i fjor. Løvland er fornøyd med det, og synes ikke det er publikumstallene som definerer om arrangementet er en suksess.

Prosjektleder for Kulturnatta Tore Løvland Foto: Jan Frantzen

— Vi vil gi artistene en mulighet som de vokser på, så for meg er dette vellykket hvis vi har masse aktivitet og kulturfolkene stiller opp. Det er gøy om det kommer mye folk, men det er underordnet, sier han.