KRISTIANSAND: Skalldyrfestivalen i Mandal, Eikerapen Roots Festival, Ravnefest og Risør Kammermusikkfestival er noen av de som får dekket løpende strømutgifter når strømleverandøren LOS i år tester ut en ny form for kultursponsing. I tillegg får de drahjelp til markedsføring av arrangementene når LOS lodder ut festivalpass og billetter blant sine strømkunder.

Men at bare 20 av de om lag 120 festivalene som går av stabelen på Agder grep sjansen og søkte om denne formen for festivalstøtte, forbauser LOS-ledelsen:

— Ja, vi er litt overrasket over at det var så få, innrømmer administrerende direktør Geir Tønnesland og markeds- og kommunikasjonsdirektør Thorbjørn Laundal.

Det var i slutten av april LOS forsøkte å komme på nett med festivalarrangørene i de to sørlandsfylkene ved å kunngjøre at de ville betale løpende strømutgifter. I retur ønsker de synlighet i floraen av sommerlige aktiviteter som trekker tusenvis av mennesker til landsdelen.

Kvalitet og bredde

Tross laber søknadsmasse er de meget godt fornøyd med kvalitet og bredde på de som faktisk meldte sin interesse, og har plukket ut 12 som de skal samarbeide videre med i sommer.

— Både innholdsmessig og geografisk er det stor variasjon, og det synes vi er veldig moro, sier Tønnesland.

Steinbrudduka 2013 som går av stabelen i Fjæreheia og Homborsund fra 4. til 11.august er blant de som får dekket strømregningen:

— Det er kjempepositivt. Hvert eneste bidrag teller, sier Sølvi Kleiva Ugland som er kunstnerisk leder for scenekunstfestivalen som satser på musikk og dans for ungdom mellom 13 og 19 år. Med et budsjett på 1,4 millioner kroner satser de i år på lage en stor nordisk produksjon, og regner med å trekke omlag 3000 mennesker til arrangementet. Hvor mye strøm de trekker, vet hun imidlertid ikke:

— Nei, men det går jo med en hel del til lyd, lys og matlaging. I tillegg får vi hjelp til markedsføring, og det er guil verd, sier Kleiva Ugland.

Billig strøm

Heller ikke LOS-ledelsen vet hvor mye penger de må ut med til de 12 festivalene, men anslår at totalbeløpet vil ligge mellom 100 og 150.000 kroner.

— Kanskje strømutgiftene er så små at festivalene ikke mente det var bryet verd å søke?

— Ja, strømmen er alt for billig, smiler Laundal.

— Men det viser seg at en del festivaler får kommunal strøm, andre har egne opplegg, og en festival som Hove har egen sponsor som dekker strømmen, tilføyer han.

— Dessuten ønsker vi like mye å være en samarbeidspartner som en sponsor, og ikke bare drysse ut milde gaver, sier LOS-ledelsen som forsyner 120.000 husstander på Agder med strøm, det vil si om lag 80 prosent av alle som bor her.

— Vi ønsker også å gi noe tilbake til kundene samtidig som vi støtter opp om kulturtiltak som gjør landsdelen levende i sommermånedene, sier Thorbjørn Laundal. Via kundebrev og Facebook vil de arrangere konkurranser med festivalbilletter som premie, og holde festivalinteressen oppe.

Rausere?

— Men håpet er vel å få noen nye strømkunder også?

— Ikke minst holde på de vi har, sier Tønnesland.

— Men et gjennomsnitt på drøye 10.000 kroner per festival er alt ikke all verden. Kanskje dere burde være litt rausere?

— Det er det første året vi prøver dette, og det er selve samarbeidet vi ønsker å teste ut, sier LOS-sjefene som nå skal sette seg ned med festivalarrangørene og utforme de praktiske retningslinjene.