KRISTIANSAND: — Dette er et nytt og spennende samarbeid mellom opplevelsesnæringen og filmmiljøet på Sørlandet, sier Heidi Sørvig, leder i Visit Sørlandet.

Sørnorsk filmsenter har fått med seg Visit Sørlandet og Telemarkreiser som samarbeidspartnere til årets minuttfilmkonkurranse. De to destinasjonsselskapene spytter 50.000 kroner i hver premiepott, slik at det blir ett tema for Sørlandet og ett for Telemark.

— De to temaene er hemmelige fram til natt til fredag 24. mai. Deretter har filmskaperne ti dager på seg til å lage minuttfilmene, sier Kirsten Bonnén Rask, daglig leder ved Sørnorsk filmsenter.

Filmsenteret arrangerte minuttfilmkonkurranse også i fjor, og da deltok i overkant av 30 filmskapere. Temaet var da "Typisk for oss på Sørlandet/i Telemark", og i selskap med veletablerte filmnavn som Steffan Strandberg, Terje Dragseth og Odd og Grete Hynnekleiv var det tre UiA-studenter som vant.

— Det var forbløffende høy kvalitet og veldig varierte filmer som kom inn i fjor. Vi forventer omtrent det samme antallet i år, men det kan være aktuell for noen å lage en film til hvert tema. Og det er ikke nødvendigvis de mest kompliserte filmene som vinner. Men den samme filmen kan ikke vinne både på Sørlandet og i Telemark, sier Bonnén Rask.

I tillegg skal det kåres en publikumsvinner. Alle innsendte bidrag vil bli lagt ut på YouTube, og den filmen med flest visninger vinner publikumsprisen på 10.000 kroner.

De to destinasjonsselskapene har sikret seg bruksrett på filmene, og kan bruke dem både på nettsider og på sosiale medier. Sørvig er kjempespent, og tror hun får noen aha-opplevelser når bidragene begynner å komme inn.

— Film er et sterkt medium til å fortelle en historie om opplevelse eller et reisemål. Og minuttfilm passer perfekt for vår bruk. I stedet for at folket må gå til filmen, så kan vi hjelpe filmen å komme ut til folket, sier Sørvig.

— Alle minuttfilmene vil også bli vist i filmbilen på torget i Grimstad under Kortfilmfestivalen, slik de ble det i fjor også, legger Bonnén Rask til.