— Vi leitet etter nye artister både i 2013 og i år, men vi finner ingenting, sier platedirektør Jan Kenneth Transeth i Karmakosmetix Music.

Han legger nå plateselskapet i Kristiansand på is. Det vil ikke bli flere utgivelser, og Transeth vil ikke lenger aktivt speide etter nye talenter.

— For å være ærlig: Det er veldig få nye artister som har noe å melde for tiden. Mitt forhold til musikk er at det må være noe ekstra. Jeg har vokst opp med sånne artister. Det kan være kombinasjonen av tekst og musikk eller noe som er nyskapende. Og det er sånn musikk som tåler tidens tann, sier Transeth, som tidligere hadde navn som Honningbarna og Hanne Kolstø i stallen.- Grunnen til at vi begynte å jobbe med dem var nettopp at de virkelig hadde noe å melde. De hadde noe ekstra, sier kristiansanderen.

«Sørlandsbølgen»

I 2010 spilte lokale band som Honningbarna, Tenderleaves og Thelma & Clyde (med Hanne Kolstø) på bransjetreffet Bylarm i Oslo. Kritikerroste utgivelser fulgte, spesielt av Honningbarna og Kolstø. Publikum i landsdelen støttet opp om sine artister i større grad enn tidligere. Det ble snakket om en sørlandsbølge.— Det gikk fra å være nesten ingen oppmerksomhet rundt artister i regionen til nærmest ukentlige oppslag i riksmedia. Det var nesten som en liten revolusjon. Det som ble kalt for en sørlandsbølge kunne vært begynnelsen på noe, men det ligger i en bølgedal akkurat nå, sier Transeth.

Honningbarna og Hanne Kolstø har flyttet fra Kristiansand og ingen har tatt deres plass.

— Deres suksess sendte veldig viktige signaler om at det er mulig å skape en karriere herfra. Men for å etablere en levende musikkscene må det være en lokal forankret entusiasme som pågår over lang tid. Kristiansand har tradisjonelt sett ikke vært en by hvor den type bevegelser skjer, sier platedirektøren.

Les også:

Oppvåkning

Transeth sier at den sekundære årsaken til avgjørelsen er dårlig avkastning.

— Vi satset hardt i 2013, og lanserte ikke mindre enn fem debutanter. Det vi satt igjen med etter det året, var at det var ekstremt mye arbeid og veldig lite avkastning. Omsetningen sto ikke i stil med innsatsen. Det var en «wake up-call», sier Transeth som forteller at han tok ut rundt 30.000 kromer i lønn i 2013.Transeth jobber også med booking av konserter og sier han fikk en ny oppvåkning tidligere i år da nevnte Tenderleaves og Kolstø, samt venndølen Erlend Ropstad hadde konserter i Kristiansand i løpet av kort tid. De to sistnevnte med svært gode plateanmeldelser fra nasjonal musikkpresse i bagasjen.

— Det var kanskje et snitt på 50-60 mennesker på de tre konsertene. Det var første gang jeg tenkte «var alt dette forgjeves»? Entusiasmen blant folk er kanskje ikke så stor som vi trodde, men Kristiansand er en liten by og Agder er en relativt liten region. For å ta et skritt videre må det til enhver tid være noen som jobber målrettet, og det må hele tiden finnes et bra tilbud som er godt promotert, sier Transeth.