Arrangørene Maren Fidje Bjørneseth (til venstre) og Irene Theisen startet sammen med tre andre studievenniner Ravnedans i 2010. Nå er festivalen blitt profilert i dansemiljøet på Sørlandet. Foto: Kristian Hole
Hilde I. Sandvold viste fram enmannsforestillingen "Greenpiece" i Kristiansand Kunsthall onsdag kveld. Når hun viste fram stykket i København, trodde noen tilskuere at hun var sinnssyk. Foto: Kristian Hole

— Det er Ravnedans som gjør at vi har hørt om kulturlivet i Kristiansand. Vi gikk på samme skole som noen av arrangørene, og derfor søkte vi og fikk bli med i år, sier Disa Krosness, som representerer det svenske dansestykket «Duolog» sammen med Erika Pekula Pettersson.

5-års jubileum

Det er nå fem år siden Ravnedans startet opp. Daglig leder, Irene Theisen, ser stor framgang siden oppstarten i 2010.

Arrangørene Maren Fidje Bjørneseth (til venstre) og Irene Theisen startet sammen med tre andre studievenniner Ravnedans i 2010. Nå er festivalen blitt profilert i dansemiljøet på Sørlandet. Foto: Kristian Hole

— Vi startet Ravnedans fordi det ikke skjedde noen ting i dansemiljøet i Kristiansand. Vi ville ha en grunn til å være her om sommeren, derfor startet jeg og fire studievenniner festivalen, sier Theisen.Allerede i 2010 kom det uventet mange besøkende.

— Vi trodde at våre nærmeste i dansemiljøet skulle komme, men plutselig hadde vi bikket over 500 tilskuere, og siden da har det bare vokst. Vi vet enda ikke hvor mange som kommer i år, men i fjor kom 700, smiler Theisen.

Årets runde med Ravnedans har skapt oppmerksomhet på Sørlandet, og utover Europa.

— Flere dansere fra Italia, Spania og England har spurt om å være med. Til sammen var det rundt 100 søkere som ville bidra til festivalen vår. Det er rekord, sier Theisen.

Tredelt aften

Onsdag kveld fikk tre forskjellige dansegrupper muligheten til å vise seg fram i Kunsthallen i Kristiansand. En av dem var israelske Yaniv Cohen, som bidro med soloforestillingen «But you where the joy».

— Jeg har bodd i Norge i 18 år, i Bergen og litt i Oslo. Derfor var det naturlig for meg å besøke Ravnedans siden jeg brenner for dansing, sier Cohen.

Cohen mener konseptet trengs i byen.

— Ravnedans bringer noe nytt og friskt til byen i form av kulturtilbud. Det er fantastisk å bidra til dette, sier Cohen.

Hilde I. Sandvold viste fram enmannsforestillingen "Greenpiece" i Kristiansand Kunsthall onsdag kveld. Når hun viste fram stykket i København, trodde noen tilskuere at hun var sinnssyk. Foto: Kristian Hole

I bare trusa og en grønnmalt kropp, ville performance-artist Hilde I. Sandvold spre budskapet om en ren jord.— I stykket «Greenpiece» er jeg en frosk fra Danmark. Stykket er litt absurd, men budskapet er nok å beholde jorden ren og grønn, sier hun.

Arrangørene mener det er plass for en mer dristig uttrykksform i Kunsthallen.

— Forestillingene i Ravnedalen er litt mer familievennlige. «Tredelt Aften» er litt mer eksperimentell, og kanskje litt mer vågal, sier Bjørneseth.

Ikke gratis

Dette er første året at forestillingene koster noe i Ravnedalen. Dette er av hensyn og respekt til utøverne.

— Grunnen til at arrangementene nå koster litt, er det faktum at vi nå er en etablert festival. Av hensyn og respekt for danserne, som er profesjonelle, er ikke arrangementene i Ravnedalen gratis, sier Bjørneseth

Gjennom fem år har festivalen gått fra studentprosjekt til å bli en profilert festival.

— Vi har brukt flere år på å bygge opp en forståelse av samtidsdans for å vise folket hva dette er. Det var naturlig for oss å ha det gratis i 2010 og noen år senere, men nå er det på et profesjonelt nivå, så vi tar litt inngangspenger, avslutter Bjørneseth.