Det er sjelden det kommer noe så originalt som Braid. Spillet er egenhendig utviklet av en fyr som heter Jonathan Blow, og det fikk prisen for beste spill på Independent Game-festivalen i 2006. Nå er spillet klart til nedlasting fra Xbox Live Arcade, og her har de store spillutviklerne virkelig noe å lære. Ved første øyekast ser Braid ut som et ganske standard todimensjonalt plattformspill fra konsollspillenes barndom, men du skjønner snart at her ligger det mer under overflaten. Spillet har nemlig til tross for det flate utseendet likevel tre dimensjoner, der den tredje er tiden.

Du kan i de forskjellige verdenene manipulere tiden på forskjellige måter. Til å begynne med kan du bare spole bakover etter du har falt et sted du ikke burde falt eller gått på en fiende, men etter hvert kan du gjøre mye mer. Ett sted får du en skygge av deg selv som gjør det samme du gjorde før du spolte tilbake, og som du kan samarbeide med for å få tak i nøkler. I en annen verden går tiden fremover når du beveger deg til høyre og bakover når du beveger deg til venstre, og i en tredje kan du lage soner der tiden går saktere. Midt oppe i dette har du bestemte elementer i spillet som ikke lar seg påvirke av at du skrur tiden frem og tilbake.

Hvis det høres forvirrende ut, kan jeg love deg at det er enda mer utfordrende når du prøver selv. Du blir tvunget til å tenke helt annerledes enn du vanligvis gjør, og du kan formelig kjenne at hjernen er på S.A.T.S. og pusher vekter. Alle oppgavene er unike, det er ikke gjort noe som helst for å forlenge spillet med billige virkemidler, spillet er kanskje kort, men også totalt blottet for dødpunkter.

Det fortelles også en historie med en rekke tekstplakater mellom de forskjellige nivåene. Figuren du spiller heter Tim. Han leter etter en prinsesse, og det han tenker er beskrevet på en gåtefull og underlig måte. Jeg skal selvfølgelig ikke fortelle hvordan historien ender, men jeg er ganske sikker på at du får deg en solid overraskelse når du kommer til veis ende her.

Braid har oppfinnsom og forfriskende grafikk, og musikken er vakker og meditativ. Du blir fullstendig revet med i det fantastiske i å kunne manipulere tiden, og etter å ha lagt vekk håndkontrollen blir du nesten sittende igjen med en slags tomhetsfølelse, når du må innfinne deg med at denne evnen bare er fantasi. Jeg må innrømme, at jeg etter å ha spilt en lang dag i strekk, tok meg selv i å prøve å spole tilbake hendelser i hverdagen jeg var misfornøyd med, så det kan kanskje være en idé å dele opp spillingen litt.

Braid koster 1200 poeng (rundt 130 kr) fra Xbox Live Arcade, og er et røverkjøp. All ære til Jonathan Blow som har laget spillet, det skulle vært fler spillutviklere som ham.

Braid

Utgiver: Microsoft

Genre: Plattformhjernetrim

Plattformer: Kun 360, lastes ned fra Xbox Live Arcade

PEGI: 12+