"Den første linje" heter dette kunstverket, og er en forstørrelse av den første streken Marianne Lund tegnet av "Opphav". Foto: Torstein Øen
Marianne 5.jpg Foto: Torstein Øen
Hvordan "Opphav" ble til strek for strek vises i an animasjonsfilm på 9 minutter. Filmens lengde er tilpasset musikkstykket "Praesens Subitus" av Cecilie Ore. Foto: Torstein Øen
Marianne Lund er opptatt av svømmere, og denne tegningen viser et bilde som er tatt av en svømmer ovenfra. Foto: Torstein Øen
Marianne 9.jpg Foto: Torstein Øen
Marianne 2.jpg Foto: Torstein Øen
Marianne 3.jpg Foto: Torstein Øen
Marianne 6.jpg Foto: Torstein Øen

— Jeg har aldri hatt det så intenst før. Alle følelsene er så voldsomme, men jeg er glad for å være her, for at utstillingen ble ferdig, forteller billedkunstner Marianne Lund.

Spesiell uke

Onsdag var det begravelse for hennes bror, Are, som hadde vært kreftsyk. Fredag åpnet hun utstillingen «Human Error» i Kristiansand Kunsthall. Det ble en spesiell uke, med mange følelser. Mens Lund ordnet begravelsen i Trondheim, sørget hennes mann, Johan Otto Weisser, for at alle de 29 kunstverkene hennes ble hengt opp og utstilt riktig.

— Jeg så den ferdige utstillingen først i dag, sier Lund til Fædrelandsvennen når vi treffer henne noen timer før åpningen.

— Utstillingen heter «Human Error». Hvorfor det?

— Det handler om at man aldri oppnår det perfekte når man gjør noe for hånd. Du kan prøve å tegne en rett linje, men den blir aldri helt rett. Human error er noe av det som lager uttrykket.

Marianne Lund hadde ansvaret for ombyggingen av Kunsthallen for et par år siden, og nå stiller hun ut i de samme lokalene.

— Jeg er veldig fornøyd med ombyggingen. Jeg føler meg litt fullendt nå, forteller Marianne Lund som utdannet seg til arkitekt på 80-tallet.

Tegnet til broren

Den tiden ble alt tegnet for hånd, og hun har hentet en klar inspirasjon fra sin arkitektbakgrunn:

— Som arkitekt har du en oppgave du skal løse, og det litt på samme måten i dette prosjektet. Jeg har noen rammer jeg jobber innenfor.

Lund har jobbet med «Human Error» i to år. Alle verkene består av strektegninger. I begynnelsen konsentrerte hun seg om strenge, rette linjer som ikke skulle berøre hverandre. Etter hvert ble strekene villere. Det var noe broren hennes ønsket. Han ville så gjerne se henne tegne noe som ikke var så stramt. Derfor lagde hun de to kunstverkene «Mørk (til Are)» og «Lys (til Are)».

— Han fikk dessverre aldri sett dem. Jeg var ikke engang sikker på at jeg skulle få dem ferdige til utstillingen. Jeg ville vise bilder av dem da jeg dro opp til Trondheim, men det rakk vi dessverre ikke, forteller Lund stille.

Den første tegningen som brøt med de strengere strekene har hun kalt «Rebell».

— Her lar jeg følelsene slippe fri, og er ikke så teknisk og styrt lenger.

2001 streker

Tid er et sentralt begrep i prosjektet hennes. For det tar nemlig lang tid å lage de detaljerte strektegningene. «2001 streker» består av, som tittelen antyder, 2001 streker. Hver eneste strek ble notert i en liten bok, og på selve tegningen er flere datoer skrevet inn for å markere progresjonen i arbeidet. Tre måneder tok det å tegne de 2001 strekene.

— Blir du utålmodig?

— Jo, jeg har kjedet meg litt innimellom. Det er en utfordrende jobb, men jeg kan ikke skynde meg når jeg jobber med dette.

Minimalistisk og organisk

Daglig leder ved Kristiansand Kunsthall, Cecilie Nissen, setter pris på å kunne vie hele lokalet til Marianne Lund.

— Utstillingen er veldig fascinerende. Ser du de små bildene på nært hold, og de store på avstand, er det som å zoome inn og ut. Hun har et minimalistisk uttrykk, men samtidig er det noe organisk der.