Geometri og linjer går igjen på mange bilder. Foto: Tore André Baardsen
Is, dis og vann skaper linjer og stemning. Foto: Tore André Baardsen
Oddvar Paulsen hadde foto som hobby fra barnsben av. Foto: Tore André Baardsen

— Han spurte om jeg hadde brukt photoshop! Du vet: Æ holdt på å dra te han, sier Oddvar Paulsen og ler hjertelig.

Fredag åpnet fotografen sin første separatutstilling i hjembyen Kristiansand. Bildet han ble beskyldt for å ha photoshoppet er av en ørn som flyr forbi en kraftledning i tåkedis.

— Det er tatt i Ottadalen på workshop hos Morten Krogvold. En sjelden gang fanger man det man kaller «det magiske øyeblikk», sier Paulsen, der han står foran bildet. Det var det han gikk bort til da han ble bedt om å finne favorittbildet på utstillingen.

Skandinavisk melankoli

Rene linjer og ingen manipulasjon er blant kjerneverdiene i Paulsens fotokunst, og fram til 1. juni kan seksti av bildene hans beskues på Christiansholm festning. Utstillingen heter «60/60», og er altså hans første separatutstilling. Men det er bare i Kristiansand vel å merke:

— Jeg åpnet min første separatutstilling i St. Petersburg 1. april, og jeg har blitt bedt om å bidra til enda en. De har visst falt veldig for det de kaller «den skandinaviske melankolien» i bildene mine, sier Paulsen.

Den grafiske formgiveren har ingen formell utdanning innen foto, men har holdt på med det siden han var guttunge. Det var først ved inngangen til det nye årtusenet at foto ble mer enn en hobby, og mange bilder ble tatt mens han var på reise for Strømmestiftelsen.

Krogvold skryter

— Jeg stilte ut en serie portrettfotografier på åpningsutstillingen på Kunsthallen i 2012, og noen av dem er her på festningen nå. Jeg har også noen bilder fra syttitallet med her, sier han.

Det var gjennom en rekke workshops hos Morten Krogvold i perioden 2010-2013 ting for alvor begynte å skje.

— Da falt brikkene på plass på en helt annen måte, sier Paulsen.

Hva han mener kan vi la Morten Krogvold selv fortelle:

— Da han kom til meg første gang hadde han to-tre bilder som virkelig var noe, og etter det har han hatt en veldig utvikling. Nå overrasker han meg hele tiden, skryter den velrenommerte fotografen.

Cezanne

Krogvold mener Paulsens formsans utfordrer publikum:

— Han er en balansekunstner, og i likhet med for eksempel Jan Groth kan vi si at han jobber med å finne «den ene streken». Paulsens verktøy er minimalisme, og han skaper nøyaktige spenningsfelt i spennende geometriske former, sier Krogvold.

Han mener det er en egen form for stillferdig spenning i Paulsens bilder.

— Det er en stillhet, balanse og skjønnhet i bildene. Men så kan det komme inn frekke elementer som ser ut som de egentlig ikke skal være der, slik som fronten på en bil. Og det er kanskje store ord, men jeg mener dette: Det ser ut som han har tatt utgangspunkt i de seneste bildene til Cezanne og hentet noe fra dem. Paulsen overrasker meg hele tiden, sier Krogvold.

Om ryktet har gått er uvisst, men mange kom i alle fall for å se utstillingen og klinke stettglass på vernissagen fredag kveld.

— Jeg må bare si at dette er langt utenfor min komfortsone, sier Paulsen, der han står og overøses med blomsterbuketter og gratulasjoner.

Utstillingen står framme til og med søndag, og ørna ved kraftledningen har utstillingsnummer 1.