KRISTIANSAND: — Det ligger an til et juridisk etterspill og jeg vil slett ikke utelukke et søksmål, avslører Helge Josdal i Quartfestivalen.

Kommunikasjonsselskapet Concept Communication - populært kalt Concom - har tatt seg av Quartens tyngste og viktigste sponsoravtaler. Gjennom 10 år har Concom fungert som mellomledd for Quartfestivalen og dens største sponsorer. Provisjonen skal ha ligget på smått utrolige 35 prosent. I tillegg har Concom mottatt om lag 500 festivalpass årlig, til en verdi på ca. 1500 kroner per stykk.

Selskapet har tjent millioner på sitt samarbeid med Quart, og nå blir penger fra selskapet brukt til å starte Hovefestivalen!

Dobbeltspill

— Vi vurderer Concoms dobbeltspill de siste månedene som så alvorlig at vi har satt advokater på saken, bekrefter påtroppende festivalsjef Helge Josdal.

Det er nemlig Concoms administrerende direktør Morten Sandberg og økonomidirektør Nina Riibe som står bak opprettelsen av den konkurrerende Hovefestivalen. Det gjør de gjennom Concoms moderselskap - firmaet Topptur AS - der Sandberg er styreleder og Riibe styremedlem. 1,2 millioner kroner ble i fjor overført fra Concom til Topptur AS i konsernbidrag.

— Selvfølgelig blir dette advokatmat, og det sier seg selv at det blir særdeles vanskelig for oss å fortsette samarbeidet med Concom etter dette, sier Helge Josdal.

Quarts avtale med Concom løp ut 1. september i år. Hovefestivalen har med andre ord blitt planlagt mens Concom ennå hadde Quart som nær samarbeidspartner.

Etter det Fædrelandsvennen erfarer skal Concom på toppen av det hele ha sikret seg en klausul i sin avtale med Quart, som sier at festivalen ikke kan hyre inn et annet firma til å gjøre denne jobben.

Dette gir i praksis Concom opsjon på å gjøre sponsorarbeid for Quart.

— Det er riktig at det foreligger en klausul, men jeg vil være veldig forsiktig med å kommentere dette all den tid vi har advokater på saken, sier Helge Josdal.

- Ikke mer Quart

Administrerende direktør i Concom, Morten Sandberg vil ikke gå inn på avtalepunktene i kontrakten med Quart, men svarer kontant:

— Concom skal ikke jobbe mer med Quart. Det er helt sikkert, sier Morten Sandberg.

— Og det er begge parter enige om?

— Quartfestivalen står fritt til å ta det valget, sier Sandberg.

— Ender denne saken i retten?

— Det er definitivt ikke et ønske fra vår siden, sier Sandberg.

Dermed taler det meste for at saken rundt Concom og Quart nærmer seg et endelig punktum. Samarbeidet har i flere år vært meget omdiskutert, ikke minst etter at Concom forskuddsbetalte 5,5 millioner kroner i sponsormidler til selskapet Quart Rett AS. Dette var sponsormidler for årene 2004-2006. De daværende quartsjefene Arild Buli og Trygve Eftestøl overførte i januar 2003 disse sponsormillionene rett inn i sitt personlige alpinprosjekt Gautefall Hotell & Eiendom i Telemark.

Resultatet ble en årelang økonomisk katastrofe for Quartfestivalen.

Klimaet mellom ledelsen i Quart og Concom nådde et nytt bunn-nivå i forrige uke da direktør Kay Johnsen ved Ernst Hotell bekreftet overfor Fædrelandsvennen at Concom har drevet framleie av hotellrom under festivalen.

— Concom har hvert år leid et stort antall rom hos oss som de har solgt videre til sponsorer med god fortjeneste. Hos oss har de hatt inntil 60 rom som de har solgt videre til sponsorer for en mye høyere pris. I år kom sponsorene direkte til oss og sa de var lei av å måtte betale mellomlegget, sa hotelldirektøren.