KRISTIANSAND: En unik konsertopplevelse fant sted på Gimle gård i går kveld. Edvard Grieg selv spilte på pianoet — og et begeistret og interessert publikum fikk oppleve hans egne anslag og fraseringer.

Men Grieg behandlet altså tangentene i 1906. I går var det engelske Rex Lawson som gjenskapte hans spill - i to konserter etter hverandre. Og i siste del fikk festspillmusiker Atle Sponberg anledning til å akkompagnere mesteren på fiolin.

PIANOLA.

Kirkefestspillenes siste konsert ble altså den mest spesielle. Inn i malerisalen hadde Lawson brakt sitt spesielle instrument som kalles pianola samt en mengde hullpapirstrimler med musikk. Dette er enkelt sagt den aller første opptaksteknikken. Fra 1895 til slutten av 1920-årene ble det laget omtrent 20.000 slike musikkruller, og på et selvspillende, mekanisk piano kan man høre hvordan pianistene tolket sine verk. Til Gimle gård hadde han med seg en rekke slike ruller, inkludert fire hvor Edvard Grieg selv spiller. På den ene var det skrevet med Griegs egen håndskrift: «Tempoet i denne rull er i overensstemmelse med mine intensjoner. Edvard Grieg».

IMPONERENDE KLANG

. - Dette var utrolig moro, kuriøst og eksotisk. Det er en imponerende klang i dette gamle pianola-instrumentet, sa Sponberg etter at Griegs fiolinsonate nummer 3 i c-moll var unnagjort og fiolinisten gliste frydefullt fra øre til øre.

— Hvordan var Grieg som pianist?

— Han var en enorm pianist, og han tok seg mange friheter. I den tiden spilte man helt annerledes enn i dag, sier Sponberg.

Pianolaekspert Lawson og hans partner, Denis Hall har viet størstedelen av livene sine til pianola-musikken. De to har medvirket på flere hundre konserter over hele verden de siste 35 årene, og de har formidlet tolkninger av mange berømte, avdøde pianister.