KRISTIANSAND: De gamle gutta fra Myren Grafikk, Håkon Grønlien og Jan Kolstad, stiller ut sammen på Artpilot på Odderøya.Kolstad har slått seg ned i galleriets døråpning der han nyter vårsola mens Grønlien har trukket dyna over hodet og inntatt horisontalen hjemme. Han er influensasyk og kan ikke møte sin gamle kompis til faglig prat og mimring om gamle dager på Myren i Vågsbygd. — Folk kjenner Håkon fra før. Han er den samme idealisten som han var i 70-årene. Fri til å gjøre hva han vil, men blakk som ei kjerkerotte. Han er forresten tilbake på Myren gård der han jobber og underviser, sier Kolstad om sin febersyke kompis.Sammen med Kjell Nupen og Håkon Henriksen startet de Myren Grafikk i Vågsbygd i 1975.- Ingen hadde hørt om Nupen den gangen. Han var bare 19 år og trakk oss gamlinger inn i prosjektet. Jeg husker også at Håkon Henriksen var en råtass til å skrive søknader, skisserer Kolstad i grove retrospektive riss.Myren Grafikk utviklet seg i 70- og 80-årene til et anerkjent kunstnerkollektiv som produserte «budskap» gjennom felles inspirasjon.- Vi jobbet omtrent som et rockeband, sier Kolstad, som stilte ut sine arbeider kollektivt som en del av gruppa, men opptrådte etter hvert mer og mer på egen hånd. Han ble etter hvert en kjent skikkelse i kunstlivet, også via sitt kunstpolitiske engasjement, blant annet som formann i Bildende Kunstnere Sørlandet og i kampen for å opprette kunstnernes fagforening NBFO. På 80-tallet flyttet han tilbake til Oslo etter 20 år i «utlendighet».- Å lage grafikk i dag, er som å prompe i kjerka. Grafikken er nedvurdert, men det sies at den er på full fart tilbake i USA. Det gir et visst håp, forklarer han.Kolstad har med seg 13 grafiske arbeider til galleriet på Odderøya:- Jeg kommer med mitt mytologiske stoff som jeg har utviklet gjennom 40 år, sier han. Ett av bildene har tittelen «Nimbus» og står henslengt i døråpningen. Det har ennå ikke funnet sin plass på utstillingsveggen:- Jeg hadde ingen planer da jeg laget det. Det bare døtta seg ut, kommenterer han.Det er ytterst sjelden han lager skisser på forhånd, som oftest tegner eller maler han sine bilder direkte på platen. Kolstad er opptatt av at kunsten ikke skal være eksklusiv, men for alt folket: - Grafikk er indirekte, men ekte kunst for en billig penge, forklarer han, men konstaterer samtidig at maleriet, skulpturen, fotografiet og filmen har fått nesten all oppmerksomheten. Kanskje har det sammenheng med at markedet er blitt overmettet med opplagsgrafikk?Fra søndag og ut april stiller han ut sine sort/hvitt-trykk på Odderøya sammen med kompisen Håkon Grønlien.Geir Uthaug sier om Kolstads billedverden: «(...) fanger inn floraen og gir assosiasjoner til det ytre rom, med planeter, måner, stjernetåker (nebulaer), sorte hull, galakser og interplanetariske felt».Mer jordnært er det å si at Jan Kolstad er en dyktig håndverker og en spirituell kunstner. Han ble tidlig grepet av dyptrykket som kunstart, og er siden blitt ved sin lest.