KRISTIANSAND: London-pressen bruker store ord når den omtaler konsertene i Wigmore Hall, der Risør Kammermusikkfest denne uken presenterer et utvalg av den musikken og de musikerne som i forrige uke gjorde Risør til Norges musikkby nr.1 for en kort tid.— Risør Kammermusikkfests ukelange opphold i London må være en av de viktigste begivenheter i Wigmore Hall på lang tid. Grunnlagt i 1990, har Risør-festivalen bygd opp et ry for å være blant de beste i verden for kammermusikk. Den kunstneriske ledelse deles av den karismatiske pianisten Leif Ove Andsnes og den briljante bratsjisten Lars Anders Tomter, innleder Tim Ashley sin anmeldelse i The Guardian med.- Gjennom hele åpningskonserten (i Wigmore Hall sist tirsdag, red. anm.) følte jeg rett og slett at jeg satt i et rom der en gruppe musikere hadde det moro sammen i et spontant musikalsk møte, og det er akkurat slik kammerkonserter skal være - og sjelden er nå for tiden, fortsetter han.Han kaller den finske fiolinisten Pekka Kuusisto - som også ble behørig lagt merke til i Risør - «en uendelig uttrykksfull fiolinist», og Leif Ove Andsnes er «kultisk», og hans fremførelse ble hilst med en storm av applaus. Håkan Hardenbergers fremførelse av Hindemiths trompetsonate sammen med Leif Ove Andsnes får betegnelsen «a powerhouse performance» - en kraftstasjon av en fremførelse.En annen kritiker sier åpningskonserten i Wigmore Hall brakte fram en stor mengde ekstremt fine musikere i et program med et vidt spekter av ulike kammersammensetninger. Om Hindemith-fremførelsen heter det at den «paret talentene til to store konsertmusikere - Hardenberger og Andsnes - i en fremførelse som gikk like til hjertet av denne musikkens åndelige men krigstrette verden». Risør-festivalen betegnes som «en av Europas mest spennende sommerfestivaler».- Midnattssolen slipper neppe til i Wigmore Street, men Norge har så utvilsomt ankommet London, skriver Hilary Finch i The London Times.- Wigmore Hall var fullpakket på åpningskonserten. Publikum blir ikke kjørt gjennom et like så stramt program som i Risør der det er tre-fire konserter daglig, i Wigmore Hall er det bare én. Men programmet for denne ene var tilsvarende krevende, fortsetter hun.- Kremen av unge nordiske musikktalenter, pluss en tysker og en østerriker, samlet seg for å presentere Stravinskys Septet, skriver hun, og bruker mengder av flotte adjektiver og beskrivelser av musikere i fremragende samspill: - Trompeter Håkan Hardenberger, akkompagnert av Leif Ove Andsnes, virket like overveldet av den voldsomme intensiteten i Hindemiths krigstids-verk - Sonate for trompet og klaver - som hans publikum ble det, avslutter Hilary Finch i The Times.