KRISTIANSAND: 19. februar åpner utstillingen «Nytt blikk — Gimle gårds samling med andre øyne» på Sørlandets Kunstmuseum. En begeistret Erlend Høyersten ser mer og mer av Gimlesamlingens kvaliteter etter hvert som bildene får nye omgivelser på kunstmuseet.Akkurat nå er det pakking og frakting som foregår. Forsiktig innhylles de skjøre maleriene i bobleplast, bæres ut og kjøres ned til museet i sentrum. En stab av medarbeidere både fra Sørlandets Kunstmuseum og Vest-Agder Fylkesmuseum går med hvite hansker i skytteltrafikk i Gimles gamle trapper. - Samlingen på Gimle gir et bredt bilde på de ulike praksisene i kunsten på 1600- og 1700-tallet. Det som dominerer samlingen er «den høyverdige kunsten», historiemaleriet som skulle fortelle en historisk begivenhet, eller en begivenhet fra mytologien, fra Bibelen eller fra den klassiske litteraturen. Denne høyverdige kunsten skulle også være oppbyggelig. Vi lager et rom med fokus utelukkende på historiemaleriet, forklarer han.Veldig mange av Gimle-maleriene har bibelske motiver, fra både Det nye og Det gamle testamentet. - Ett av de største rommene her hos oss skal presentere bilder fra Jesu liv. Et annet rom viser helgen-bilder og et tredje motiver fra Det gamle testamentet. Vi viser noen stilleben, ikke mange, men vi velger å ha dem med fordi de har så spennende symbolikk, en symbolikk som kan leses religiøst i et sekulært samfunn, sier Høyersten.Videre blir det et rom med folkelivsskildringer, scener fra landsbyfester, kroer og vertshus.- Vi vet at folkelivsskildringer ikke rangerte særlig høyt. De var gjerne både morsomme og burleske, og lett oppdragende; Se hvor ille det kan gå når man velger feil. Vi ser også at den tekniske kvaliteten på folkelivsskildringene er langt lavere enn i historiemaleriet. Av det lærer vi at det var de beste malerne som malte historiemalerier, de mindre gode malte folkelivsskildringer, forklarer Høyersten.Utstillingen vil ha elementer av høyrenessanse, noe barokk, motiver som er utført med barokke trekk men som egentlig hører hjemme i renessansen, det vil være islett av rokokkomaleri, og noen landskapsmalerier som peker fram mot romantikken på slutten av 1700-tallet. - Og hvis noen da vil se mer romantikk, kan de jo fortsette i den faste samlingen vår i tredje etasje, sier Høyersten. - Er det originalmalerier av kjente kunstnere i samlingen, eller er det kopier?- Forestillingen om det originale kunstverk kom jo egentlig med romantikken. Mange av Gimlesamlingens malerier er produsert i verksteder hvor et helt team av håndverkere og malere arbeidet på det samme bildet. En spente ut lerretet og grunnet det, en annen malte kanskje landskap og skyer, en tredje figurene, og en fjerde ansiktet. Kanskje var det bare mesteren som fikk lov å male ansiktet på hovedpersonene i bildet, forklarer Høyersten. Noen av maleriene i samlingen er signert, men de fleste er det ikke.- De signerte er av personer som er kjente i kunsthistorien, men ikke av de største navnene, forteller Erlend Høyersten. Utstillingen på Sørlandets Kunstmuseum vil telle i alt 54 malerier, de fleste i store formater. Og de som har vært på Gimle gård vil vite at det blir en både spennende og fargerik utstilling.