OSLO: De offisielle markedstallene fra bransjeorganisasjonen IFPI viser at verdiene av det fysiske og det digitale salget nå er helt like, skriver Aftenposten.no.

I 2011 sto det fysiske for 51 prosent, mens det digitale var 49 prosent.

Strømmer på

Sammenlignet med 2010, er denne endringen slik bransjen har spådd og sett de siste par årene.

Det digitale markedet, som måler både nedlastinger og strømming, har økt med hele 73 prosent. Det fysiske markedet har samtidig falt med 31 prosent.

Det mest interessante er likevel utviklingen av strømming fra nettsteder som Wimp, Spotify og Beat.

Strømming er nå langt større enn betalt nedlastning, og utgjør nøyaktig 30 prosent.

Det er en voldsom utvikling fra tidligere år, og betyr at Norge ligger langt foran resten av verden på dette området. Strømming er fortsatt er en liten del av det totale markedet i land som England, Tyskland og USA.

Mye norsk

Tallene for 2011 viser for øvrig også at norskandelen av musikksalget er på hele 55 prosent, mot 41 prosent utenlandsk og fire prosent klassisk musikk.

En så høy norskandel av musikksalget er aldri tidligere registrert.