SPILLER PÅ PIR 6: Hvitmalt Gjerde. Foto: Pressebilde
SPILLER PÅ PIR 6: Motorpsycho. Foto: _serud, Lise
SPILLER PÅ PIR 6: Margaret Berger. Foto: Torstein Øen

KRISTIANSAND: — Det blir fett, høyt og bråkete. På den gode måten, sier Trashpop-sjef Mads Hatlevik om det amerikanske shoegaze-bandet Ringo Deathstarr. De kommer til Pir 6 i november.

Bandet er neppe kjente for alle og enhver, men amerikanerne har vært på flere store, internasjonale turneer og har blant annet varmet opp for Smashing Pumpkins.

— Det er en perfekt booking for oss i Trashpop. Det er et band vi elsker og har hørt mye på. Vi er utrolig stolte over å ha fått dette til, legger Hatlevik til.

Folk stiller spørsmål

TRASHPOP-SJEF: Mads Hatlevik Foto: Lars Hoen

Store deler av arrangørenes konsertprogram for de nærmeste månedene er nå på plass.— Vi har i god Trashpop-ånd booket et program som er det beste vi er i stand til å få satt sammen. Det er en blanding av veldig mye forskjellig musikk. Det er variasjon, men vi booker kvalitet innenfor hver sjanger, sier Hatlevik.

Tidligere har Trashpop offentliggjort Motorpsycho og Margaret Berger til sin scene på Pir 6. Bookingen av Berger markerer en ny retning for arrangørene.

— Hun har vært med i Grand Prix og Idol, og da stiller folk spørsmål ved bookingen. Men hun er en veldig kul artist, og vi digger henne. Det er litt nytt for oss å booke folk som er på tv, men det er en kul ting. Det viser at vi ikke står helt stille. Vi skal ikke bare booke "rar" musikk, vi skal ha litt av alt.

Mer kommersiell linje

- Så dere ønsker en litt mer kommersiell linje fremover, enn det som har vært tilfelle hos Trashpop tidligere?

— Det er klart. Vi har en scene med større kapasitet enn tidligere. På Charlies var det plass til rundt 100, nå kan vi ta over 200. Da blir det litt mer kommersielt, slik at vi kan selge flere billetter. Motorpsycho er et eksempel på det, sier Hatlevik.

Trønderne, som står bak klassiske album som "Timothy's Monster" og "Demon Box", spiller på Pir 6 i september.

— Det blir en av de mest intime konsertene de har gjort på veldig lenge, og det er fortsatt billetter igjen, sier Hatlevik.

Utsolgt

Det er nå nærmere et år siden Trashpop åpnet sin nye konsertscene i Havnekvartalet. Hatlevik sier billettsalget gikk trått i starten, men at det har tatt seg opp etter hvert.

— Målet i den første sesongen var å ha minst én utsolgt konsert. Vi klarte to. Målet nå er å klare det flere ganger denne sesongen, sier Hatlevik.

Han konstaterer likevel at de ønsker en fornuftig balanse mellom det kommersielle og den litt smalere musikken Trashpop ofte har presentert tidligere.

— Det er egentlig ganske enkelt. Vi booker ting vi liker. Vi synes det er gøy å vise fram ukjente artister og få publikum til å oppdage nye ting. Vi kommer til å fortsette med det også.

Det letes nå etter ny daglig leder hos konsertarrangørene. Hatlevik gir seg etter to år, og mener han har oppnådd det han ønsket da han tiltrådte i 2011. — Jeg kom til en arrangør som hadde bygget mye, men som var ved et generasjonsskifte. Mitt mål var å få fram en ny generasjon konsertgåere i byen, i tillegg til å få den tidligere generasjonen med videre. Det synes jeg vi har klart, sier han.