Mens Wirkolas forrige prosjekt, «Kill Buljo», ble solgt til 26 land, håper den unge regissøren at «Død snø» også skal kunne bli vist på kino i utlandet.

Tommy Wirkola er sammen med produsent Terje Strømstad denne uka i Los Angeles for å godkjenne siste finish på zombiegrøsseren, samtidig som «Død snø» skal selges på American Film Market.

– Jeg tror vi kan selge filmen til like mange land som «Kill Buljo». Forskjellen nå er at jeg håper på kinovisning i de ulike landene, og ikke bare dvd-slipp, sier Wirkola til Altaposten.

Det er selskapet Elle Driver som skal forsøke å selge «Død snø» til flest mulig nasjoner.

13 millioner mer denne gang

Og Wirkola selv har stor tro på filmen som er hans andre spillefilm. Mens «Kill Buljo» hadde et budsjett på rundt en million kroner, har «Død snø» 14 millioner å rutte med.

– Filmen har stort potensiale. Zombiefilmer kan bli svært populære, hevder han til Altaposten.

Ifølge distributør Euforia film har allerde flere selskaper meldt sin interesse for «Død snø». På bakgrunn av traileren har også splatterfilmen vekket stor interesse i land som Tyskland, USA, Japan og Storbritannia.

I «Død snø» møter publikum en gruppe medisinstudenter på påsketur som vekker opp nazi-zombier fra andre verdenskrig.

Filmen hadde opprinnelig tittelen «Rød snø», men måtte endres da opphavsmannen til tv-serien fra 1985 med samme navn mente det var et brudd på åndsverksloven.

«Død snø» har premiere på norske kinoer 9. januar.