KRISTIANSAND: I samarbeid med Hovefestivalen, Canal Street, Norwegian Grand Prix (NGP), Skalldyrfestivalen og Norway Rock Festival har Agderforskning undersøkt de økonomiske ringvirkningene rundt festivalene.

Ifølge undersøkelsen genererer de tre arendalsfestivalene Hove, Canal Street og NGP om lag 180 millioner kroner. Norway Rock genererer om lag 44,7 millioner kroner.

— Dette er et estimat over pengebruken festivalene fører med seg, sier festivalforsker Emma Lind i Agderforskning.

Tallet er regnet ut på bakgrunn av festivalenes egne budsjett, og hvor mye penger 1625 publikummere har opplyst at de bruker under de fire forskjellige festivalene.

I arbeidet med undersøkelsen er også lokalt næringsliv blitt spurt om tilbakemelding. Svarene herfra viser at de tre arendalsfestivalene bidro til en meromsetning på om lag 35 millioner kroner. I Kvinesdal var det tilsvarende tallet tre millioner.

Hovefestivalen størst

Av det samlede beløpet på 224,7 millioner kroner utgjør 83,5 millioner de fire festivalenes egen pengebruk.

— Det samlede materialet som er samlet inn gir oss flere referansepunkter for å komme frem til et korrekt tall. Dette er ingen eksakt vitenskap, men gir et godt bilde på hvor mye penger som er i sirkulasjon. Det er det nærmeste vi kommer, men det er tall vi kan stå helt inne for, sier festivalforsker Lind.

Hovefestivalen representerer den desidert største økonomien av de tre, med en anslått pengebruk på totalt 106 millioner kroner.

— Dette inkluderer hva festivalen selv har brukt, på blant annet varer, tjenester og artisthonorarer. Det inkluderer derimot ikke omsetningen til de som har drevet kiosker inne på området, så ringvirkningene er nok større enn oppgitt, sier Lind.

Etter at Toffen Gunnufsen forlot Quart til fordel for Hove anslo han at Arendal ville tjene opp mot 100 millioner kroner på å få festivalen til byen. Det baserte han på en liknende undersøkelse som ble gjort av Quartfestivalen i 2006. - Nyttig for festivalene

Målet med undersøkelsen har ifølge Lind vært å få dokumentert hvor mye penger festivalene tilfører økonomien. Resultatet mener hun viser at det kan være en god investering for det offentlige og næringslivet å investere i festivalene.

— Det dreier seg om en vesentlig økonomisk verdi. Vi jobber med et felt som har vært preget av mye synsing, så det er et behov for å konkretisere hva festivalene genererer av aktivitet. For festivalene kan det være veldig nyttig å få dokumentert den verdien festivalen har, sier Lind.

Ifølge undersøkelsen genererte Norway Rock en pengebruk på 44,7 millioner kroner. Festivalens eget budsjett ugjør 13,5 millioner kroner av dette.

Meromsetningen for det lokale næringslivet er beregnet til 3 millioner.

— For Kvinesdal er meromsetningen ganske lav, mens den i Arendal var veldig stor. Men Norway Rock har hatt en stor vekst og har helt klart noe som kan vokse og bety mye for Kvinesdal, sier Lind.

Resultatene fra Skalldyrfestivalen skal presenteres for de involverte i morgen, og blir derfor først offentliggjort onsdag.