– Vi sender ut 70.000 buttons til de ulike kjedene med Max Manus-logo, og teksten «I salg fra 17, juni». Det er også laget et sperrefristbrev, som følger med samtlige utsendelser av Max Manus, sier administrerende direktør Espen Tollefsen i Nordisk Film Distribusjon til Farojournalen .

Ikke bevisst

Spesielt dagligvarebutikker har utmerket seg negativt i forhold til sperrefrister, forteller direktøren. At butikker legger ut filmer til salg for tidlig, er et økende problem.

— Jo større titler det er snakk om, jo bredere distribueres filmene. Dagligvarebutikker er ikke alltid like godt kjente med sperrefrister, og brudd har skjedd relativt ofte.

Tollefsen tror ikke dette er bevisste brudd på sperrefrister.

— Kanskje noen har spekulert i å selge filmer først, men jeg tror ikke det gjelder flertallet. Spesielt i dagligvarebutikker går filmene rett ut i hylla.

Svekker markedsføringen

For Nordisk Film Distribusjon er det uheldig at filmer ikke kommer ut samme dag overalt, etter planlagt dato.

— Det er skadelig i forhold til at hvis alle bryter sperrefristene, så blir det kaos når titlene skal markedsføres. Det er viktig med en enhetlig dag er alle skjønner at filmen kommer.

Selskapet tar nå grep i forhold til å sikre seg korrekt slippdato når kassasuksessen Max Manus kommer på DVD og Blueray 17. juni.

I tillegg til 70 000 buttons, vil brudd få følger for butikkene.

Følger opp butikkene

— De som bryter sperrefristene nå, vil i fremtiden får varene på selve releasedagene, ikke i forkant, sier Tollefsen.

Nordisk Film Distribusjon håper de med denne kampanjen får ryddet opp i problemene en gang for alle.

– Vi har satt inn mye ressurser på å sette dette på agendaen og håper det vil gi resultater fremover, konkluderer administrerende direktør Tollefsen til Farojournalen.