«Carmen» slik den presenteres i Kristiansand nå, er enoperafremførelse like god som ved mangt et etablert operahus. I motsetning til«campingversjonen» i Fjæreheia i sommer, får man her en komplett opera derdramaet får lov til å utvikle seg logisk og naturlig slik at det tragiskesluttpunktet blir en sterk opplevelse.

Et stort ensemble er med på å virkeliggjøre Bizets populæreopera fra 1875. Det første man legger merke til – fordi det er orkesteret somåpner «showet» med ouverturen fra orkestergraven, er den fyldige og intenseklangen. Så er kulissene designet for å sende lyden fra kor og solister ut iden store teatersalen, og det fungerer storartet.

Kort sagt handler det om kjærlighet og sjalusi, om en kvinnesom er sterk nok til å velge sine veier og sine menn, og om en mann som er forsvak til å takle møtet med denne kvinnen, et fenomen som faktisk også i våredager ender like tragisk som i tilfellet «Carmen». Jeanette Goldstein harallerede vokst som kunstner etter rolletolkningen i Fjæreheia i sommer. Hun ermer forførerisk, scenisk mer utfordrende, og sanglig mye sterkere. HennesCarmen er til å bli både betatt og forført av.

Thomas Ruud gjør en fenomenal innsats som Don José, trossrollens ynkelighet gjør han den med heltetenorens bravur. Han er til å tro på.Kjerstin Løvdals Micaela er så yndig som hun skal være i sin Solveig-aktigefigur som aldri oppnår annet enn å vente på den hun egentlig elsker. Dessutenbesitter hun stor stemmeprakt. Magne Fremmerlids Escamillo preges av denrutinerte operasangerens erfaring, stø som en søyle i glans-rollen som denubeseirede tyrefekteren. Offiseren Zuniga, sunget av Natanael Uifalean, får enstaselig og stødig rolletolkning.

Den største overraskelsen er Hanna Husáhr irollen som Frasquita. Hun overstråler stemmemessig alle andre i de partier derhun virkelig får utfolde seg, som i tersetten i begynnelsen av tredje akt.Ellers er det et på alle måter solid ensemble som står bak lørdagskveldenspremieresuksess. Ikke å forglemme et stort og frodig operakor bestående avsangere fra både Kristiansand Solistensemble og Kristiansand Kammer— ogOperakor. Og så må de nevnes de yngste. Hele 16 barn er med, åtte i hverforestilling, og de gir både farge, kvalitet og humør til forestillingen.