Hovefestivalen_onsdag-9.jpg Foto: Sondre Steen Holvik
Hovefestivalen_onsdag-8.jpg Foto: Sondre Steen Holvik
Hovefestivalen_onsdag-7.jpg Foto: Sondre Steen Holvik
Hovefestivalen_onsdag-5.jpg Foto: Sondre Steen Holvik
Hovefestivalen_onsdag-2.jpg Foto: Sondre Steen Holvik
Hovefestivalen_onsdag-15.jpg Foto: Sondre Steen Holvik
Hovefestivalen_onsdag-18.jpg Foto: Sondre Steen Holvik
Hovefestivalen_onsdag-11.jpg Foto: Sondre Steen Holvik
Hovefestivalen_onsdag-10.jpg Foto: Sondre Steen Holvik
Hovefestivalen_onsdag.jpg Foto: Sondre Steen Holvik

Se bildeserie øverst i artikkelen.

Det var dag nummer tre på Hove onsdag. Og lenge var det tamt. Søvnig. Mye tydet på at de fleste valgte å hvile lenge etter to intense dager. På campen, på fotballbanen, i handlegata.

Eller kanskje de bare ventet på Ellie Goulding.

For på mange av konsertene var det glissent. Hardtslående Memphis May Fire klarte ikke helt å tiltrekke seg de store mengdene. Rapperen Kenneth Engebretsen sto på Kasinoscenen nesten uten tilhørere, riktignok i konkurranse med det hippe elektronikabandet Clean Bandit, som sto på Hovescenen samtidig.

Heftig

Sistnevnte startet også sitt sett med en temmelig folketom slette foran seg, men de klarte etter hvert å vekke noen av de som ruslet rundt i bevisstløshet. Ikke minst mot slutten, da de dro i gang sin største hit, «Rather Be».

Den påfølgende konserten på Amfiscenen røsket tak i ytterligere noen tusen — også langt utenfor amfiet. For Bring Me The Horizon spilte høyt. Hardcorepunkerne lokket frem det meste av lidenskapen de fremmøtte Hove-kidsa hadde lagt til lading, ikke minst ved hjelp av den heftige brølevokalen til frontfigur Oliver Sykes

Og så var de fleste våkne.

Og så kom Ellie Goulding.

Den engelske hitmakeren med de triste tekstene.

Dans

Det er skrevet mange triste sanger gjennom musikkhistorien. Om tapt kjærlighet, bla bla bla. Men Goulding har laget mange av de triste kjærlighetssangene sine så dansbare at melankolien forsvinner ut rockefoten. Hun leverte flere av dem onsdag, og Hovepublikummet var klare til å danse. Men elektrisk ble det ikke blant publikum før mot slutten, da den engelske popstjernen dro fram «Anything Could Happen», «I Need Your Love» og «Lights».

Goulding danset, spilte trommer og roet det helt ned innimellom, som under «Guns & Horses» som hun fremførte alene med kassegitaren. Den aller største hiten hadde hun naturligvis spart til sist. Med allsangeffekten i «Burn» sendte hun etter alt å dømme publikum fornøyde ut i Hove-natten.

Torsdag er Hoves siste konsertdag. Da er Las Vegas-bandet Imagine Dragons headlinere.